Test gui..

Tags:    diverse

Hej alle..

Findes der et program hvor man let og hurtigt kan opsætte et simpelt gui? F.eks. en toolbar og nogle knapper, tekst og billeder mv. - men uden den egentlige funktion. Bare så man kan se sit gui i funktion?

Mig og en ven står nemlig og skal sammensætte et gui til et større system - og vi har mange ideér til hvordan de forskellige problemstillinger kan løses. Så ville det jo være dejligt at kunne teste dem "live", så vi bedre kunne vurdere hvad der fungerer bedst... Inden vi bruger en masse tid på at integrere den forkerte løsning i systemet :)

Håber i kender noget...

Blyant og papir plejer at virker helt fint, og er faktisk langt det bedste IMHO.

Indlæg senest redigeret d. 10.01.2007 10:56 af Bruger #2730
Jeg kan faktisk kun tilslutte mig Brian.

Jeg har lige overstået kurset usability (Brugbarhed) på Aarhus uni, der bl.a. handler om en sådan design proces. evt. kan i lave flere tegninger, så bliver interaktionen mere "levende". Denne form for prototyping kaldes også low fidility, og til trods for at den er uhyre primitiv, så har testemnerne (brugerne) utrolig nemt ved at abstrahere fra et det endnu ikke er et færdigt produkt (altså at funktionerne ikke er implementeret). High fidility prototyping, som egentlig er det du efterspørger, kan hurtigt få det problem at testemnerne bliver frustrerede over at programmet ikke "virker".

Så gulesedler og blyant, så er I der!!

//Troels

Selvfølgelig er det en god ting at bruge papir og blyant.. Og det har vi også gjort.

Vi står bare med 3 gode forslag til et gui - og så tænkte vi, at man evt. hurtigt kunne sætte et gui op i et program el. så vi kunne se dem udtrykt på skærmen :)

Men så må vi jo klø på herfra..

Tak for hjælpen :)

Her hvor jeg arbejder, når vi designer GUI gør vi det altid på whiteboard (papir virker lige så godt). Det gode ved at gøre det på papiret er at det er nemt at rette og det tager forholdsvis kort tid i sammenligning med at skulle lave det på en comp først.

Held og lykke med det :-)

Hay
Ja papir er fint. Jeg har brugt Visio til at tegne brugerflader med og til tider også VS, eller JBuilder eller Delphi der jo stor set er træk og slip editore i.

UML- diagrammer kan også hjælpe i forståelsen af hvad der skal laves og det samme gælder mind maps diagrammer.

Find udaf en målgruppe for programmet og opskriv et senarum hvor en eller et antal brugere anvender programmet. Lav derefter en analyse af hvilke funktioner der skal til for at løse dette. Opstil en liste med alle de funktioner der som minimum skal til og find en passende teknologi at løse problemmet med.

Skriv test til hver funktion senest imens disse kodes eller konstrueres, og sørg for testne afvikles så ofte som muligt eller rettere hver gang der laves ændringer i koden.

Redesign GUI`en for hvergang undervejs i processen og sørg også for review af koden samt redesign. Lav også gerne et test fremwork (evt. automatiseret).

Uder udviklingen er det rart hvis der både er UnitTest og GUI test der fortages automatisk. Til tider kan det også være rart hvis kodebygningen sker automatisk.

Det var lige et par ord på vejen
Med Venlig Hilsen
Janus S. Andersen

t