Problem med CSS design

Tags:    html css

Heay

Jeg er igang med at konvertere min side til et rent css design, uden tabeller og den slags.

Jeg er dog løbet ind i nogle problemer, som jeg ikke havde med tabeller.

På nedenstående side vil jeg gerne have at id="main" er f.eks. 600px bred, og menuen så bare fylder resten ud til højre.

Desuden skal højden på de to classer tilpasse sig hinanden så det er lige høje.

Til sidst vil jeg gerne have en border rundt om det hele på 1px i farven #749DC9; - Jeg har prøvet at lave det med id="content" men det virker ikke.

Hvordan gøres det i CSS?

http://www.jacobworsoe.dk/Test/

5 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Til sidst vil jeg gerne have en border rundt om det hele på 1px i farven #749DC9; - Jeg har prøvet at lave det med id="content" men det virker ikke.

Hvis det skal være rundt om hele dit design, så hedder den id da container :D

det ville kræve færrer tegn at sætte en border på containeren
border:1px solid black;
og så en border-bottom på banneret
border-bottom:1px solid black;

hvis den ene fylder 600 og den anden skal have resten af 900 må den vel være 300.

nu er jeg ikke speciel god til css faktisk synes jeg det er 10 gange lettere at designe i tabels, men kunne du ikke bare sætte height til 100% for at få dem lige høje?
Ellers kunne du vel egentlig bare sætte den hvide baggrund i content.

Og måske burde du overveje tydeligeheden af "perfect is.." i dit banner. :)

Indlæg senest redigeret d. 10.01.2007 09:06 af Bruger #5620
Hey fyr,

Først og fremmest, læs denne guide: http://friendlybit.com/css/beginners-guide-to-css-and-standards/
Den forklarer alt om css meget pædagogisk og giver dig nogle metoder, som vil være uvurderlige senere hen. Kig lidt rundt på hans side, han er inde på mange af de ting du spørger om og har desuden SUPER argumenter for ikke at bruge tables men css.

Jeg er enig i, at du skal bruge en "container" til at give hele siden borders, men man skal tilføje noget i css'en... mener det er noget med "margin; 0px:". Muligvis noget mere. Min computer er pt. nede (jf. mit indlæg i linux debatten) men følger op på det når den kommer op igen og jeg kan tjekke det.

Desuden skal du nok kigge lidt på "floats", som er en måde at 'fake' frames på. Så man kan altså opnå, at menuen er 100px og main så fylder resten ud... fx "#menu { float:left; width:100px; } #main { float:left; }"
... tror jeg nok, er ikke 1000% på at du kan nøjes med det jeg har skrevet her, men du kan læse dig til det på førnævnte hjemmeside.

Håber det hjalp;)
Cheers, Anders

Der skal være en rundt om hele designet, men også en border under banneret. Jeg ville lave det ved at lave en rundt om banneret, og så laver borders på left, bottom og right på content-id'et

Men man kunne nok også lave det på den anden måde :P

Mange tak, jeg giver mig i kast med det ASAP :)

t