virus eller hvad?

Tags:    c++

<< < 12 > >>
Jeg programmerer for tiden i c++, og arbejder netop på et lille program til at ændre på filnavne (erstatning af tegn o.lign). Nu er jeg imidlertid stødt på en besynderligt forhindring: Når jeg kompilerer min kode, opdager mit antivirus en virus i den eksekverbare fil. Dette lyder temmeligt usandsynligt eftersom der ikke er sproret af andet virus på computeren, og jeg er dog også nået frem til den komklusion, at det mit program i sig selv, der bliver genkendt som virus.

Men hvordan kan det lade sig gøre? Og hvad er løsningen?

11 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 10 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
I nogle antivirus-programmer kan man vælge, hvilke mapper den ikke skal scanne - du kan med fordel tilføje din projektmappe til den liste.

En eventuel måde at snyde dit antivirus program på (jeg ved ikke om det virker) kunne måske være at oprette en ny fil med samme indhold som den fil, du vil ændre navnet på, med det nye navn, og så slette den gamle fil.

Som sagt ved jeg ikke om det virker, og jeg ved heller ikke hvordan man sletter filer, men det burde ikke tage mange øjeblikke at finde ud af ;)

Hvilket anti-virus programmer bruger du? Nogle antivirus programmer er særligt strikse over for modificeringer af filnavne.

Jeg bruger avast anti-virus. Gratis og effektivt. Tror du, at grunden til, at anti-virusset genkender mit program som virus, er, at det er i stand til at ændre filnavne? Er det den metode jeg bruger til ændring af filnavne?

Desuden er det ikke nok, at jeg kan slå scanningen af mappen med mit projekt fra. Mit antivirus blokerer nemlig fuldstændigt opstart af programmet, med undskyldningen "du har ikke den nødvendige tilladelse til at starte programmet..." eller sådan noget. Og programmet skulle helst også kunne køre relativt gnidningsfrit på andre computere.

Hvordan ændrer du navnene på filerne? Avast plejer ellers ikke at være så striks på de punkter må jeg sige, det er ihvertfald første gang jeg har hørt om Avast opføre så sådan.

Jeg bruger en lidt gammel funktion (tror jeg da), som hedder
rename(const char* gammelt-navn, const char* nyt-navn)

Den er defineret i stdio.h. Jeg har den lidt mistænkt for ikke at være kompatibel med windows xp/2000, så jeg er begyndt at læse om win32-api'en. Men vil det være spild af tid?

Indlæg senest redigeret d. 08.01.2007 00:36 af Bruger #11074
Hej Thomas

Jeg har naturligvis prøvet at oprette en anden fil med samme indhold og andet navn, men jeg må indrømme at mit antivirus er temmeligt kontant: i samme øjeblik jeg kompilere et nyt program (som faktisk er det samme med nyt navn), kopierer den gamle til en ny med andet navn, kopiere til ny mappe, kompilere med små variationer osv. osv. osv. bliver filen registreret som virus!

hmm.. ved ikke om jeg bare skal droppe dette projekt. Det lader til at min computer ikke er stor nok til både mit program og mit antivirus... (i overført betydning)

kan du fortælle mig hvordan jeg laver en snydevirus??

Indlæg slettet af admin/co-admin!

<< < 12 > >>
t