Delphi - MySQL

Tags:    delphi

En hjælpende hånd vil være stærkt ønsket ;)

Formål:
At udvikle et kundekartotekssystem.
Midler:
Delphi 7 Enterprise (WinXP)
MySQL 5.0.27-community-nt
MySQL ODBC Driver 3.51

Umiddelbare problem:
Jeg har læst mig igennem utallige forums og indlæg omkring at forbinde Delphi til en MySQL database, dog desværre uden held.

Jeg bruger ovennævnte software, og forsøger at gøre det vha Delphi's medfødte BDE komponenter.

Jeg har været i stand til at finde 2 komplette Delphi projekter der burde kunne forbinde til min database. Min plan var at gennemskue hvordan disse gjorde det og så lærer det derfra.
However, jeg kan ikke få eksemplerne til at virke, hvilket får mig til at tænke på om det er mig der gør noget helt forkert.

Der er ingen problemer når jeg tilgår databasen igennem kommandoprompt, der virker alt fint.
For at visualisere det lidt mere har jeg taget screenshots af mine indstillinger af BDE komponenterne.
www.digital-generation.dk/1.jpg
www.digital-generation.dk/2.jpg
www.digital-generation.dk/3.jpg
www.digital-generation.dk/4.jpg
www.digital-generation.dk/5.jpg

Jeg får ved den ene test en, "Read of adress 00000000" fejl, og i den anden en manglende dll fil.

Hvis nogle kunne give bare det mindste vink om hvad der måske kan være årsagen til dette problem, eller give mig en helt ny måde at komme i kontakt med databasen på vil jeg sætte stor pris på det.

På forhånd mange tak.








2 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Casper,

Håber ikke dette kommer for sent !!!

Jeg har netop selv rodet lidt med Delphi og MySQL i forbindelse med et projekt på mit arbejde. Jeg fandt følgende component på nettet : "DAC for MySQL" fra Link.

Den koster knap DKK 500,-, og er alle pengende værd. Men der er også en trail-udgave, så du kan vurdere tingende før du køber.

Du kan også downloade nogle eksempler fra sitet. Ud fra eksemplet "GridDemo" havde jeg i løbet af 10 min. et brugbar program som jeg kunne præsenterer for vores EDB admin.

Jeg nu startet på en større opgave med at registrer alt teknisk udstyr på mit arbejde og lave et system for udførelse af vedligeholdelse og reperationslog af udstyret.

Jeg håber du kan bruge dette eller er kommet videre med dit projekt på anden måde.

Venlig hilsen
Jens Chr. Jensen





Hej Casper

Jeg bruger Delphi sammen med MySQL temmelig meget og det behøver ikke koste penge.

Du kan gratis downloade mysql.pas og benytte den. I din MySQL installation findes en mappe "bin". Her finder du filen "libmySQL.dll" den skal kopieres til samme mappe som dit program ligger i. Dette gælder også for mysql.pas.
Du SKAL bruge den libmySQL.dll som er installeret med din version af MySQL og ikke den som findes på siden der er link til nedenfor.

Jeg har testet til om med MySQL version 5.0.15

mysql.pas findes her

http://www.fichtner.net/delphi/mysql.delphi.phtml





Indlæg senest redigeret d. 21.02.2007 14:47 af Bruger #11407
t