Jeg går udfra at du ved lidt om database og php siden du vil lave et større site, og at du kun har brug for "teorien" til at udvikle dit site.
I databasen ville jeg lave en tabel med 4 kolonner.
CREATE TABLE Indhold(
Id SMALLINT UNSIGNET NOT NULL AUTO_INCREMENT,
Titel VARCHAR(30),
Indhold TEXT,
Aktiv SMALLINT(1),
PRIMARY KEY (Id)
);
Id er en unik identifier.
Titel er en streng på max 30 karaktere, som indeholder indholdets titel. Dette kunne fx. være Velkommen, Kontakt osv.
Indhold er en text. Teksten skal indholde alt hvad du vil vise brugeren. Teksten skal
ikke indholde selve designet med menu, top og lign.
Aktiv er en integer der enten kan være 0/1. Hvis værdien er 0, skal siden ikke vises i menuen, hvis den er 1 skal den vises. Du kan fx. bruge denne værdi, til at gemme ufærdigt arbejde, uden at gøre den synlig for brugere.
Derefter ville jeg lave en header.php og en footer.php som indeholde alt design.
I header.php(hvis det er den der skal genere menuen), skal du løbe tabellen igennem og genere din menu.
løkke..{
echo("<a href=index.php?id=\\" . $row["id"] . \\">" . $row["titel"] . "</a>";
}
Hver gang der bliver trykket på en link bliver der så sat en url parameter. fx. www.minside.dk?id=2.. URL parameteren fortæller hvilket link brugeren har trykket på.
I din index.php skal du så have noget a la den kode der er vist nedenfor. Jeg vil lige gøre dig opmærksom på at du selv lige skal redigere i koden, da jeg ikke har testet den.
include("header.php");
//Database query til at hente den rigtige side
$query = "SELECT * FROM Indhold WHERE id=" . $_REQUEST["id"];
echo("TITEL: " . $row["titel"]);
echo("INDHOLD: " . $row["indhold"]);
include("footer.php");
Jeg håber at du kan bruge det til noget. Ellers er du meget velkommen til at kontakte mig, hvis du skal bruge mere detaljeret information.
Kenneth
Indlæg senest redigeret d. 09.12.2006 18:36 af Bruger #3710