Hvem er logged på maskine

Tags:    php

Hejsa - min første post her.

Håber at der er nogen der kan hjælpe mig.

Jeg har brug for at vide hvem der er logget på en given maskine, når de besøger en intern hjemmeside her på arbejdet.

Jeg skal bruge deres logon navn til en highscore liste (shhh ikke sige noget til chefen).

Jeg er klar over at php er serverside og derfor ikke kan hive fat i data på en klient, men der må da være en anden mulighed.

Hvis jeg sidder på min xp maskine her på arbejdet og går ud i en dos prompt, kan jeg bare skrive set, og så får jeg at vide hvem der er logget på

9 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
PHP er et serverside-sprog. Dvs. du kun kan få informationer fra serveren. Du kan på ingen måde få nogen som helst oplysninger fra brugeren, da al koden bliver behandlet på serveren, inden det vises i browseren. Jeg kender ikke VBScript, men det vil højst sansynligt ikke virke i andet end Internet Explorer hvis det kan bruges.

Jeg tvivler også lidt på at dette kan lade sig gøre da sådanne data ikke skal kunne være tilgængelig for alle. Hvis siden skal køre på et intranet og du selv har adgang til serveren kan du muligvis finde ud af det når brugeren henter filen fra serveren og logge hvem det er men ellers tror jeg det bliver svært at gøre sådan uden videre.

Jeg har brug for at vide hvem der er logget på en given maskine, når de besøger en intern hjemmeside her på arbejdet.
[/qoute]

Ja, men skrev han ikke at det var til en webserver på et intranet. Så vil jeg tro at det er et Windows Miljø. Det er da ikke så ofte at man benytter linux til arbejdstationer ;), så VBscript skulle kunne gøre det.

Indlæg senest redigeret d. 07.12.2006 11:46 af Bruger #6559
Jeg ville foreslå javascript eller VBscript til at opsamle brugernavnet og så overføre resultatet til en php variable og så gemme det i en database.

Jeg vil tro du skal have fat i VBscript

Hvis du vil have det sådan, skal du lave en funktion til både Windows, linux, *BSD, Mac etc.

Og tvivler på det kan lade sig gøre.

Det skulle da ikke ret gerne være umuligt for en server internt i netværket, at slå en ip op og se hvem der logget på...

Om lige php kan direkte ved jeg ikke, men ser det ikke som et stort problem med C#..

Update :
http://www.codeproject.com/useritems/How_to_NT_User_Name.asp

Så find din webserver og fjern anonym adgang, og brug :
Php's udgave af : Request.ServerVariables["AUTH_USER"];

Indlæg senest redigeret d. 06.12.2006 15:27 af Bruger #5789
Jokke er det disse variabler du mener:

Fold kodeboks ind/udKode 

PHP er et serverside-sprog. Dvs. du kun kan få informationer fra serveren. Du kan på ingen måde få nogen som helst oplysninger fra brugeren, da al koden bliver behandlet på serveren, inden det vises i browseren. Jeg kender ikke VBScript, men det vil højst sansynligt ikke virke i andet end Internet Explorer hvis det kan bruges.

Sludder og vrøvl.

Man kan sgu _sagtens_ hente data om dit og dat fra klienten.

HTTP_USER_AGENT fx

Cookies?

Hvis ikke man kunne hente oplysninger fra klienten, ville man heller ikke kunne logge IPadresser.

Så dén holder ikke.

Jeg har dog ingen idé om hvordan man finder brugerens logonnavn. Tror det er svært at lave, da man også må iberegne at selv hvis du fik lavet et script der kunne, ville det næppe kunne finde logonnavnet for andet end WinXP. Og da der også er Mac OS X, Linux og andre Windows-brugere, så er det jo ikke helt godt..

Jokke er det disse variabler du mener:

Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg aner ikke hvad de hedder på phpsk :)

Men i C# ville jeg bare løbe hele ServerVariable collectionen igennem og udskrive dem alle ind til jeg fandt den..

Jeg kan godt se som Per Sikker Hansen er inde på at det nok kommer til at knibe lidt hvis det er Mac OS mm. Men php på IIS skulle i hvert fald gerne kunne vise det.

No matter what, ville jeg klart foretrække at benytte .net til intranet web programmering - så er man fri for disse problemstillinger.

/JJ

t