Bedste skærm opsætning og type til programering?

Tags:    programmering

Jeg skal til sommer have købt mig 1 - 2 skærm(e) og ville høre hvad folk syntes er det bedste til programering?

Indtil videre har jeg overvejet Dell da jeg kan lide deres design, men jeg har hørt at de generelt har høj lysstyrke som jeg kunne mistro ville gøre ens øjne trætte hurtige ved mange timers arbejde med programering.

Derudover er jeg i tvivl om jeg skal have 1 eller 2 skærme. Og hvad størelse de skal være. Jeg har kigget på dells 24" men det regner jeg med det betyder at jeg kun skal bruge 1 skærm? eller vil 2 19-22" skærme virke bedere?

Så hvis nogen har praktisk erfaring med at programere på fladskærme så del venligst jeres meninger :)

Jeg har en 17" Samsung fladskærm hjemme.
På arbejde har jeg en 19" CRT skærm.

Opløsningen er den samme på de to skærme (1280*1024), så jeg kan ikke have mere på skærmen på den 19"

Jeg synes at fladskærmen er bedre end CRT skærmen. En god fladskærm er i dag billigere end en CRT skærm.

Farverne er stadig bedre på en CRT skærm, så hvis du skal arbejde med grafik der skal printes, eller skal bruge den til at se film, er en CRT at foretrække, i alle andre tilfælde er fladskærme bedre.

Hvis du skal bruge skærmen som fjernsyn eller skal arbejde med CAD (eller lign tegne) programmer kan det måske være en fordel med 24" ellers vil jeg mene at 19" er nok.

Jeg har kun et sæt øjne, og har derfor kun en skærm.

Jeg har kørt med 2 skærme i flere år nu, og kan ikke leve uden det igen :). Det er et par ældre, men meget gode, Samsung 17" TFT skærme, som jeg egentlig er rigtig godt tilfreds med. Jeg overvejede at investere i et par nye 19" Samsung TFT'er, men er bange for at det bliver i overkanten med sådan et par widescreen skærme ved siden af hinanden - man skal jo, som Bertel også er inde på, også gerne kunne kigge på dem begge ;)

Og ja, man har kun et sæt øjne, men ofte har man gang i mange ting på én gang, og så er det rart at kunne dele det lidt op, så man ikke nødvendigvis skal tabbe rundt i programmerne hver gang. Bertel, du er muligvis skeptisk nu, men du skulle nu alligevel prøve en omgang dualscreen en dag. Jeg mener personligt at det er vanedannende :P

Mvh.

Kasper (TSW)

Jeg sidder med 19" IBM CRT skærm i en opløsning på 1600x1200. Min IBM skærm er iøvrigt meget lysstærk, den har ihvertfald (subjektivt målt) givet baghjul til samtlige fladskærme, og de fleste CRT'er den har stået ved siden af i tidernes løb, og jeg synes absolut ikke det er problem, men derfor kan det jo godt være et problem for dig.

Opløsning er også en ting jeg ligger meget vægt på, for mig er jo højere jo bedre, og jeg kunne aldrig drømme om at købe en skærm hvor det sidste tal i opløsningen er mindre end 1200, men jeg ved at det på mange virker en kende for småt (det er også kun en 19"), så overvej også opløsningen meget, navnlig hvis du vil købe en fladskærm.

Jeg har selv overvejet at anskaffe en ekstra skærm, da det ind imellem kan knibe lidt med skrivebordspladsen (ikke den "rigtige"), og den model jeg har, nu kun koster godt en tudse.

Jeg deler i øvrigt synspunkt med Bertel angående hvornår en CRT er at foretrække fremfor en flad.

mvh Troels

Vil ikke have CRT det er sikkert, men den skærm jeg overvejer er 24" som kan køre 1920 x 1200 (hd signal) og har fundet ud af jeg ikke uden special hardware kan have 2 skærme slået til! Så det bliver en skærm.. så tror bare jeg vælger en stor skærm 22" eller 24"

Det kan også anbefales med en 20" skærm. Min ven har en 20" Dell og når han programmer så vender han skærmen, og roter bagefter skrivebordet, så der er plads til de størrer funktioner. 2 skærme er også rart så kan have den ene f.eks. på udvikleren og den anden i ens udviklings miljø, det er lidt nemmere end Alt+Tab

Jeg sidder også på en 19" skærm med 1280x1024. Kunne rimelig godt tænke mig en ekstra...men jeg gider ikke betale for det :P

Jeg har selv en Samsung 740BF og den synes jeg er fed. To af sådan nogle kunne da være for nice :D

En anden ting man lige skal huske på, hvis man udvikler, er hvordan det kommer til at se ud på en brugers skærm. Langtfra alle brugere kører 1900x1600, synes jeg så en statistik en gang at langt de fleste (80%) kører omkring 1024x768, så hvis man alligevel udvikler applikatinoer så skal de også gerne passe til brugerens skærm, ellers kommer de til at fylde for meget...

t