Hvornår er OOP og Classes gode??

Tags:    php

Hej allesammen...

Jeg er begyndt mere seriøst at lære noget programmering hvor jeg førhen har brugt meget open source kode og redesignet..
Men det er nu noget helt andet selv at lave tingene 'from scratch'
Jeg er begyndt at skabe mig et overblik forståelse for classer og OOP og nu er mit spørgsmål så...
Hvornår skal man bruge det...
For så vidt jeg kan se kan man jo egentlig lave classer til det meste...
F.eks er der nogen ide at lave en classe med en funktion der opretter en FORM til at oprette en bruger på en side???
og måske hen fnktion i klassen der henter alle disse info og spørger om de er korrekte... dernæste en ny funktion der putter det hele i databasen osv.....
Altså alt det kunne jo laves med ganske simpel Html og Php kode... men når jeg leger med det kan jeg se at det KAN laves med Classes, spørgsmålet er... Hvad er fordele, ja og igen hvornår skal man vælge den fremgangs måde...
Jeg kan finde masser af info om at lave classes og funktioner og om OOP, men knap så meget om hvornår man skal vælge at bruge det.....
Er der nogen der seriøst kan give noget respons og nogle berigende ord om dette :-)
For så vidt jeg kan se kunne man jo nærmest bygge alt sin kode ind i classes.....

4 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 7 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
En god idé er at gøre det så ofte som muligt, i vores projekter bruger vi stort set classes til alt. hvis vi f.eks. har en samling af funktioner der relatere til hindanden bruger vi statiske classes og alle steder hvis du f.eks. har en et forum post har vi en class der hedder ForumPost. der er visse fordelete ved at bruge classes til relativt simple ting som f.eks. et forum post. vores erfaringer har vist at det gør det lettere for en anden programmør at forholde sig til et object og en samling metoder frem for at skulle holde styr på databases struktur.

Men jeg vil også påpege at med hensyn til brug af objects og classes kommer også et krav om at du bør overholde et sæt af regler for hvordan sådan noget skal skrues sammen. en anden vigtig ting er at du overvejer at kigge på design patterns nu hvor du er igang. til det formål kan jeg varmt anbefale at du læser bogen "Head First: Design Patterns" fra oreily http://www.amazon.co.uk/Head-First-Design-Patterns/dp/0596007124/sr=8-1/qid=1165402580/ref=pd_ka_1/026-4103897-2078802?ie=UTF8&s=books
bogen er skrevet til Java men den er relativt let at finde ud af og du kan tage alle principperne og implementere direkte i PHP

Hvis du har brug for at jeg skriver et par eksempler til dig må du lige sige til.

MVH
Steffen

Well vil give Steffen Sørensen ret. Brug klasser så ofte som overhovedet muligt. Det vil lette overskueligheden af din kode utroligt meget og derved vil dit arbejde være lettere når du engang skal rette i projektet. Indtil jeg begyndte at anvende OOP kørte jeg meget fast i mine projekter når jeg havde været væk fra den i mere end en dags tid fordi det var svært at overskue hvor jeg var kommet til. Så jeg vil råde dig til at bruge masser af comments i din kode og ellers bare OOP så langt hen ad vejen som muligt.

Anything you can conceivably think of to use in another projekt.

Examples:
The backbone of a forum could be a class with function to
put and fetch data from a database.
The frontend of page, a class that given a certain amount
of info can create each page of you side.

now if you had the above, all you would need to change to make a new forum page would be the file that used the forum class to get the data and put it to the frontend class to create the page.

and if this new site needed a visitor counter for some reason you could make the backend of the visitor counter and change the code of the before mentioned file to fetch data from the visitorcounter class and put to the front end class and so on and so forth.

t