Hjælp til Databsae i Delphi.

Tags:    delphi

Hej Udviklerfolket.

Jeg har en lille opgave her, en ven har givet mig en lille for-sjov opgave, som jeg gerne vil have lidt hjælp til.

Jeg har Delphi til rådighed, og en .db fil jeg skal dekode, så jeg kan se nogle ord derinde, jeg er ret så ny til Delphi, lidt hjælp ville være fantastisk :)

Filen er .db - mere ved jeg desværre ikke.

Gerne direkte hjælp, men links til artikler som ville kunne hjælpe ville være fantastisk, og jeg har søgt rundt på internettet.

100 point udloves :)



3 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej

En .db fil KUNNE være en paradox fil...
Hvis du har installeret Delphi på din PC burde BDE (Borlands Database Engine) også ligge der.
En db-fil er i den forstand en tabel fra en database.

At paradox ikke er noget at arbejde videre med i professionel forstand vil jeg kun nævne. Til småting er det ok, omend der er problemer involveret heri.

Hvis du har Delphi 7 eller ældre har du samtidig noget der hedder "Database Desktop" (Start->programmer->Borland Delphi 7-> Database Desktop), start dette og vælg Open Table, bladr frem til din db-fil.
Den åbner.

Og alt det klarer du uden at åbne Delphi ;-)

Såfremt du IKKE har Database Desktop (f.eks. fravalgt eller ikke med i din Delphi) gør du følgende:

1 Start et nyt Delphi projekt
2 Drop en TTable komponent ned på formen
3 I Object Inspector på TTable sætter du dens Tablename property til filnavnet (hele stien).
4. Drop en TDatasource på formen, sæt datasourcens Dataset property til at pege på din TTable (der hedder Table1 medmindre du omdøbte den)
5. Drop en TDBGrid på formen, sæt dens Datasource property til at pege på den TDatasource du droppede på formen før (Tdatasource1)
6. Vælg din TTable komponent igen, sæt dens "Active" property til True.

Pling plang--- nu kan du se indholdet.

/jens







Slet ingen?

Jej forstaar ikke rigtigt det med at dekode en db.fil

kan du ikke forklare mere tydligt din problem eller opgaven.

tak...



Indlæg senest redigeret d. 14.12.2006 15:09 af Bruger #10990
Slet ingen?



t