Skriv til registreringsdatabasen?

Tags:    c++

Hej jeg vil lave et program der skal kunne gå ind og ændre en værdi inde i registreringsdatabasen. På MSDN har jeg fundet frem til jeg skal bruge: "RegSetValueEx" Men kan ikke rigtigt finde rundt i det på msdn. er der nogle der kan hjælpe med at lave et program, sådan jeg selv samtidig kan følge med og lære hvordan? Den skal kunne gå ind under: "HKEY_LOCAL_MACHINE\\SYSTEM\\CurrentControlSet\\Control\\Class\\{4D36E972-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\\0011 og så ændre værdien i "NetworkAddress". Nogle der kan hjælpe?

Prøv at kikke på:
http://damb.dk/snip/registry.html

Du kan åbne med RegOpenKey, den vil fejle hvis ikke nøglen findes.
Eller du kan åbne med RegCreateKeyEx, som vil oprette nøglen hvis den ikke findes.

RegQueryValueEx læser
RegSetValueEx skriver

Det er nemmere at bruge klassen CRegKey som indkapsler API kaldene og ens handle. CRegKey kan bruges ved at inkludere filen atlbase.h.

---
CRegKey
class CRegKey

CRegKey provides methods for manipulating values in the system registry. The registry contains an installation-specific set of definitions for system components, such as software version numbers, logical-to-physical mappings of installed hardware, and COM objects.

CRegKey provides a programming interface to the system registry for a given machine. For example, to open a particular registry key, call CRegKey :: Open. To retrieve or modify a data value, call CRegKey :: QueryValue or CRegKey :: SetValue, respectively. To close a key, call CRegKey :: Close.

When you close a key, its registry data is written (flushed) to the hard disk. This process may take several seconds. If your application must explicitly write registry data to the hard disk, you can call theRegFlushKey Win32 function. However, RegFlushKey uses many system resources and should be called only when absolutely necessary.

#include <atlbase.h>
---

Hth

Indlæg senest redigeret d. 09.11.2006 21:44 af Bruger #10448
CRegKey og atlbase.h forudsætter at man har MFC og vil bruge MFC.

Efter at jeg har lært MFC har jeg synes at det er noget rod og gør hvad jeg kan for at undgå det.

Man kan stadig meget med MFC selvom ikke alt er ligenemt, men det ændre stadig ikke på at CRegKey er nemmere at bruge end API kaldene. Man kunne selvfølgelig også selv lave en tilsvarende klasse, som tilmed vil medføre større fleksibilitet i applikationen ved de rigtige designvalg...

Selv vil jeg dog også foretrække Qt (http://www.trolltech.com/products/qt), som er et kanon stærkt og fleksibelt framework.

Indlæg senest redigeret d. 09.11.2006 22:06 af Bruger #10448
MFC er (stort set ) kun for Microsoft VisualC++.

Jeg synes at API kaldene er langt lettere, men sådan er vi jo forskellige.

Okay tak for hjælpen Bertel nu har jeg fået lavet det ;)

t