Jeg overvejer at lærer C++

Tags:    c++

Jeg vil gerne lære C++, hvor jeg vil lave programmer, spil(kan man det?)

Jeg har kodet php, html, css og mirc scripting. Jeg vil gerne prøve noget nyt ..

1. Nu er spørgsmålet så, er C++ det nemmeste og det bedste programmering sprog.

2. Skal man ik bruge et program til at oversætte til maskinsprog, hvis ja, kan man få det gratis?

3. Hvis man vil lave 3d spil, skal der så nogle tegneprogrammer til?

Indlæg senest redigeret d. 06.11.2006 15:17 af Bruger #10622
64 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
ja, du kan lave spil i det. Battlefield 2 og Battlefield 2142 er lavet i C++ med lidt Python ind over.

Og det med maskinsprog, skal du bare have en compiler til. Du kan søge efter C++ compiler på google eller brug DevCPP til at skrive programmer i - der er compiler indbygget

Jeg vil gerne lære C++, hvor jeg vil lave programmer, spil(kan man det?)

Ja, udover de spil Niklas nævnte, kan også, Counter Strike, m.fl. nævnes.

Jeg har kodet php, html, css og mirc scripting. Jeg vil gerne prøve noget nyt ..

Du skal forberede dig på at det nok bliver en held del anerledes. De fleste programmeringssprog som man bruge "direkte" på computeren og ikke på nettet, har ikke meget tilfældes med sprog som PHP, osv.

1. Nu er spørgsmålet så, er C++ det nemmeste

Vil sige at C++ langt fra er det nemmeste sprog at lære, specielt når du ikke rigtigt nogen erfaring med lignende sprog har. Hvis jeg skulle råde dig til at lære et sprog skulle det være sproget Python. Det er godt til begyndere - men bestemt også til garvede. Her kan du hurtigt få indblik i hvad programmering rigtigt er.

og det bedste programmering sprog.

Det vil du kunne diskutere til al evighed. Nogle synes bedst om et sprog, imens andre synes bedst om et andet sprog. Man skal også vælge sproget ud fra funktionalitet. Nytter ikke noget at du lærer C++ når du vil igang med hjemmesideprogrammering. Når du vælger et sprog skal du tage højre for mange ting, og ikke altid høre på hvad andre siger. Selvfølgelig er det "bedst" at bruge et populært sprog, da du vil finde mange resourcer rundt omkring på nettet.

2. Skal man ik bruge et program til at oversætte til maskinsprog, hvis ja, kan man få det gratis?

Jo, det skal man. Det kaldes en kompiler. Jeg bruger GCC-kompileren, som både kan kompilere ObjC, C, C++, osv. Den følger med MingW-pakken og er efter min mening rigtigt god. Du kan også få det gennem Dev-C++ eller Code::Blocks programmerne. Der findes mange forskellige RAD's, IDE's, Kompilerer, osv. så vil ikke til at remse dem alle op. Men du kunne jo prøve google? Du vil sagtens kunne finde nogle gratis.

3. Hvis man vil lave 3d spil, skal der så nogle tegneprogrammer til?

Ja, og nej. Du ken delvist lave noget grafik i et tegneprogram og loade det ind i programmet. Normalt "koder" man alt grafikken. Som nybegynder vil jeg råde dig til, hvis du vælger C/C++, at kigge på OpenGL med GLUT. Det er nemt og lige til, uden alt Win32.

Hvis du har modet, viljen og tålmodigheden er C++ helt klart et godt sprog at gå igang med.
Held og lykke!

2: Ikke kun. Man kan ikke bruge C++ med .net.

Helt forkert. Det er netop lige præcis en af idéerne med .Net. Man kan sagtens forene .Net og C++ gennem noget der kaldes Managed og Unmanaged kode.

Hvad .Net er er dog en helt anden snak i forhold til det spørgsmålene fra Morten oprindeligt omhandlede.

Kort fortalt er .Net en mulighed for at lave en masse fælles retningslinier samt en fuld integrering af kompatibilitet mellem mange forskellige programmeringssprog. Bl.a. kan alle de sprog som .Net understøtter arbejde sammen så man fx. lave en kode i et sprog og noget andet i et andet og stadig benytte det i samme program. Det er i øvrigt også årsagen til at "almindeligt" C++ (unmanaged) også man benyttes i .Net verdenen.

Her er et lille men fantastisk anvendeligt tip til Morten!
Gå ind på denne side og download en af de bedste begynder bøger til programmering i C++ der efter min mening nogensinde er skrevet:
http://www.libris.dk/forside/gratis_e_boeger

Den hedder "C++ af Kris Jamsa" og kan hentes gratis på den side som PDF. Den giver en fantastisk god og især overskuelig indføring i hvad C++ er for noget.

Jeg brugte den selv da jeg startede med C++.

Indlæg senest redigeret d. 07.11.2006 00:47 af Bruger #2243
Der står at den kan lave et wxWidgets template project, der er ikke wxWidgets i den udgave du har downloadet.

Jeg downloadede og instalerede den version du linker til og der er ikke wxWidgets.

Du bliver nødt til at downloade og instalere fra wxWidgets.org.

Jeg vil sige så meget at C++ er et rigtig rigtig godt sprog at kunne og synes ikke helt det v0id siger med, at fx. PHP ikke ligner fx. C++ er rigtigt da der er mange ting i C++ der går igen i fx. PHP og andre relaterede sprog. Et sted skal de sprog jo komme fra ;-)

C++ kan dog godt være en stor mundfuld for en nybegynder, men det er ikke umuligt at lære. Jeg lærte det som det første sprog og har været rigtig glad for det lige siden! Når først du kan C++ så har du nemlig en fantastisk god indgangsvinkel på andre programmeringssprog samt teorier. Fx. giver C++ et fantastisk godt kendskab til OOP (Objekt Orienteret Programmering).

Klart at anbefale herfra :-)

Indlæg senest redigeret d. 06.11.2006 16:40 af Bruger #2243
Tak for de gode svar, jeg mente ikke at hjemmeside sprogene lignede, jeg ville bare hentyde til at jeg har kodet før og ved nogenlunde hvad det går ud på ..

Hvad vil i råde til at starte med af guides(helst dansk, da jeg ikke kan snakke flydende engelsk)??

Prøver at søge efter nogle af de gratis programmer, til at kode med ..

ikke helt det v0id siger med, at fx. PHP ikke ligner fx. C++ er rigtigt da der er mange ting i C++ der går igen i fx. PHP og andre relaterede sprog.

Det kan godt være at PHP ligner C++ (og omvendt?), men synes ikke selve funktionaliteten er den samme. PHP er et ekstremt typesvagt programmeringssprog, hvilket C++ bestemt ikke er. Desuden bliver programmer slet ikke opbygget på samme måde, og i C++ er der mange ting der ikke er i PHP. Bl.a. kan nævnes; operator overloading, pointerer, templates, namespaces, exceptions, osv. osv. Desuden vil jeg sige at to så forskellige sprog slet ikke kan sammenlignes.

Morten, der er nogle gode begynder guides her på Udvikleren hvis du kigger ude på menuen under C++

Ja .. Har hent dev-C++

De ting jeg har prøvet at lave, får jeg altid denne her fejl, har prøvet flere forskellige artikler her på udvikleren.dk

Kompiler: Default compiler
Building Makefile: "C:\\Documents and Settings\\Morten\\Dokumenter\\cpp\\Makefile.win"
Eksekverer make...
make.exe -f "C:\\Documents and Settings\\Morten\\Dokumenter\\cpp\\Makefile.win" all
g++.exe -c main.cpp -o main.o -I"C:/Dev-Cpp/lib/gcc/mingw32/3.4.2/include" -I"C:/Dev-Cpp/include/c++/3.4.2/backward" -I"C:/Dev-Cpp/include/c++/3.4.2/mingw32" -I"C:/Dev-Cpp/include/c++/3.4.2" -I"C:/Dev-Cpp/include"

process_begin: CreateProcess(C:\\DOCUME~1\\MORTEN~1\\LOKALE~1\\Temp\\make25242.bat, C:\\DOCUME~1\\MORTEN~1\\LOKALE~1\\Temp\\make25242.bat, ...) failed.
make (e=32): Processen kan ikke få adgang til filen, da den bruges af en anden proces.

make.exe: *** [main.o] Error 32

Eksekvering afbrudt

ikke helt det v0id siger med, at fx. PHP ikke ligner fx. C++ er rigtigt da der er mange ting i C++ der går igen i fx. PHP og andre relaterede sprog.

Det kan godt være at PHP ligner C++ (og omvendt?), men synes ikke selve funktionaliteten er den samme. PHP er et ekstremt typesvagt programmeringssprog, hvilket C++ bestemt ikke er. Desuden bliver programmer slet ikke opbygget på samme måde, og i C++ er der mange ting der ikke er i PHP. Bl.a. kan nævnes; operator overloading, pointerer, templates, namespaces, exceptions, osv. osv. Desuden vil jeg sige at to så forskellige sprog slet ikke kan sammenlignes.

Nej det er rigtig meget af vejen, men det var heller ikke min pointe. Min pointe var at hvis du kan PHP i forvejen så er det måske ikke så svært at starte med C++ som hvis man aldrig har "rørt" et programmeringssprog før...

t