Hej allesammen!
Jeg har efterhånden programmeret C/C++ i et stykke tid.
Har brugt Dev-C++ med MingW (GCC), forholdvis IDE og kompiler. Mit "problem" nu er bare at Dev-C++ gør alt for en, altså alt kompiler-arbejdet, eller gør den jo ikke men den sætter GCC til det hele. Alt har virket som det skulle, men jeg vil nu selv prøve. Vil selv prøve hvordan det er at bruge GCC gennem kommandoprompten, så har downloadet MingW GCC 3.4.2 direkte fra MingW's hjemmeside. Jeg har udpakket, lagt det i mappen "C:\\Programmer\\Programmering\\MingW\\GCC", ændret systemvariabler, og er nu klar til at prøve.
Prøvede så at kompilere, først med et C-program og derefter et C++-program, vi tager først C...
#include <stdio.h>
int main()
{
printf("Hej!");
return 0;
}
Jeg kompilere det - og får fejl...
C:\\Documents and Settings\\Nicklas\\Dokumenter\\Temp>gcc test.c -o test
test.c:1:19: stdio.h: No such file or directory
test.c: In function `int main()':
test.c:5: error: `printf' undeclared (first use this function)
test.c:5: error: (Each undeclared identifier is reported only once for each func
tion it appears in.)
C:\\Documents and Settings\\Nicklas\\Dokumenter\\Temp>
Nøjagtig det samme er der med C++...
#include <iostream>
int main()
{
std::cout << "Hej!" << std::endl;
return 0;
}
Når jeg kompilerer, får jeg som sagt fejl - dog en hel del flere så viser kun lige slutningen af fejlene...
C:\\Documents and Settings\\Nicklas\\Dokumenter\\Temp>gcc test.cpp -o test
...
C:/Programmer/Programmering/MingW/GCC/bin/../lib/gcc/mingw32/3.4.2/../../../../i
nclude/c++/3.4.2/bits/istream.tcc:1049: error: `__w' undeclared (first use this
function)
C:/Programmer/Programmering/MingW/GCC/bin/../lib/gcc/mingw32/3.4.2/../../../../i
nclude/c++/3.4.2/istream: At global scope:
nclude/c++/3.4.2/istream: In instantiation of `std::basic_istream<char, std::cha
r_traits<char> >':
nclude/c++/3.4.2/bits/istream.tcc:1170: instantiated from here
nclude/c++/3.4.2/istream:66: error: no type named `off_type' in `struct std::cha
r_traits<char>'
nclude/c++/3.4.2/bits/istream.tcc:893: error: no type named `off_type' in `struc
t std::char_traits<char>'
nclude/c++/3.4.2/istream: In instantiation of `std::basic_iostream<char, std::ch
ar_traits<char> >':
nclude/c++/3.4.2/bits/istream.tcc:1179: instantiated from here
nclude/c++/3.4.2/istream:714: error: no type named `off_type' in `struct std::ch
ar_traits<char>'
C:\\Documents and Settings\\Nicklas\\Dokumenter\\Temp>
Er rimelig sikker på at jeg gør noget forkert, ud fra fejlene ser det ud til at jeg mangler en masse filer, biblioteker, eller ihvertfald definitioner. Hvad mangler jeg - hvis jeg altså mangler noget?
Har givet så megen info jeg kan, så håber I kan hjælpe.