Problem med Paradox tabeller.

Tags:    delphi

Hej.

Jag har några enkla frågor.

Ibland händer det att man måste använda "Table Repair Utility" i Corel Paradox, vad är det som händer med tabellen, men det viktigaste är vad gör man för att förhindra att detta händer. Jag har hört att man skall kryssa i rutan som heter "Pack Table" i "Restructure Paradox 7 Table". Men att gå in i samliga tabeller någon gång då och förutsätter att man har Databas Desktop installerad. Efter ett tips skrev jag följande kod
Fold kodeboks ind/udKode 


Men jag finner inte att det fungerar, det kommer ingen Error meddelande men tabellen blir inte mindre.

Är jag helt fel på det eller är det något enkelt fel jag har gjort.


Att jag skriver till Er beror på att i Sverige inte finns så många ställen som behandlar Delphi och därför provar jag med Er i Danmark som jag vet är mycket mer för just Delphi än Svenskarna.





7 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg har ikke kigget nærmere på din kode, men som jeg forstår dig så misforstår du det, at pakke(pack) en tabel
Paradoxfilerne er navngivet *.db, *.px og *.xy0 osv

DB er data filen
dine records ligger i denne fil i den orden de er oprettet
PX filen er det primære index (markeret med * i database desktoppen)
XY0 osv er alle de andre index du har lavet på tabellen

Når du laver en pack så gendannes alle indexfilerne
inclusiv PX filen. der er med andre ord ingenting der bliver mindre af den grund.

Grunden til at det er nødvendigt at pakke en gang i mellem er at indexerne på en paradox tabel kan blive inkorrekte
hvorefter du ikke kan indsætte nye records i tabellen på grund af indexfejl. Dette sker som oftes hvis du har et systemnedbrud under skrivning til tabellen.





Kan du snakke engelsk? Do you speek english?



Kan du snakke engelsk? Do you speek english?


Nej, tyvörr är min engelska sämre än Din svenska skulle jag tro. Prova med försöka förstå min svenska för att öka Norden samhörigjeten.




Indlæg senest redigeret d. 15.10.2006 19:31 af Bruger #10660
Jeg er bange for at jeg ikke rigtig kan forstå ret meget af det :P



Sry.. Dobbelpost..



Indlæg senest redigeret d. 19.10.2006 20:38 af Bruger #10266
Jag provar, så ser du min engelska.

I have some simple questions.

Occasionally happens it that one must use "Table Repair Utility" in Corel Paradox, what is it that happens with the table, but it important is what does man in order to prevent that this happens. I have heard that one shall cross in the box that is called "Pack Table" in "Restructure Paradox 7 Table". But that go in in all tables some time then and assumes that man have Database Desktop installed. After a hint wrote I the following code:

Fold kodeboks ind/udKode 


But I finds not that there works, it comes none Error message but the table becomes not less.

Is I entirely wrong on it or is it something simple wrong I have done.


That I writes to Yours depends on that in Sweden not exists as many places that treats Delphi and because trying I with Yours in Denmark that I know is very more for just Delphi than The swedes.





Hej

Tack för Ditt svar:

When I does this in Paradox becomes both DB and PX the file less which not happens when I execute this code, how checks I that there works if I not can see this on how many kb the file consists of.



t