Hvilket sprog skal bruges

Tags:    diverse

hejsa herinde
Da jeg gerne ville lære noget programmering. Men er blank mht hvilket sprog man skal lære. Da jeg har fået en ide, (god syntes jeg selv). Men hvis man ville lave en visuelt regneprogram. Til mobil telefoner, med windows eller Symbian. og PDA'er måske.
Altså et program, hvor man f.eks. ser en trekant, og gerne ville lave nogle udregninger på den, så vælger man de flader man har fået oplyst eller udregnet i forvejen. Og programmet finder resten til dig. Self med flere formler til de forskellige brancher der findes. El, mekanik, mure (), landbrug. U name it. Er frisk på at lære, hvad der skal læres.

Indlæg senest redigeret d. 08.10.2006 16:35 af Bruger #10652
Hej.
Når du siger at du ønsker at kode programmer til en mobiltelefon er det klart Java du skal bruge. Mange nye telefoner støtter java hvilket gør java til uden tvivl det bedste værktøj. Alt andet sprog til at lave programmer til mobiltelefonen er næsten umuligt.
PDA hved jeg ikke om støtter Java. Men det vil jeg enlig tro. Hvis ik så skal du rode lidt med C++!

Det jeg frygter med at sætte dig igang med at kode Java som nybegynder er at det er lige let samt at du uden tvivl bliver skuffet når du finder ud af at Java ikke (efter min mening) er særlig godt til at lave klassiske windows applications (programmer). Det er primært bedst til at kode til mobiltelefoner. Og som sagt er det ikke et lige let sprog. Det kræver altså en del viden. Selv jeg syntes det er svært ;)

Men Per. Hvis du bare har lyst til at kode nogle programmer. Så vil jeg uden tvivl anbefagle dig Delphi. Det er utrolig let at bruge som nybegynder, og på under 2 timer vil du allerede være klar til at lave simple programmer. En regnemaskine som den du omtaler ville også let laves i delphi!
Dog kan du ikke bruger delphi til at lave programmer til mobillen eller PDA'en! Men altså, er det så vigtigt :D

Java er, som Shafh siger, vejen frem.

Jeg har kun rodet lidt med det, men der er meget let at komme i gang, der følger mange eksempler med, som man kan tage udgangspunkt i.
Du skal nok starte med at kikke på nogle eksempler og prøve at udbygge dem.

Du kan starte her:
http://java.sun.com/products/sjwtoolkit/

(Min mening om Delphi kan vi tage en anden gang, hverken Delphi eller min mening om det er relevant her.)

Syntes nu stadig du bør kigge på delphi. Efter min mening er Java ikke et særlig let sprog. Det du kommer til at arbejde med i starten er nemlig programmer som kun kan køres i mspromt og som kun kan behandle tekst og tal. Grafik er ikke lige let.

Mange anfagler at man starter i delphi da det er så utrolig let at starte i. Det er utrolig logisk program. Hvis du efter et stykke tid, vor du har fået et par programmeringserfaringer, stadig har lyst til at arbejde med programmer til blandt andet mobiltelefonen kan du så vælge at gå over til jave.
Jeg ville være bange for at starte med Java da du måske kan ende med at gå kold i det.

Chancen for at gå kold i Delphi er mindt lige så stor som at gå kold i Java.

hejsa,
Tusind tak, for svarene. Hele ideen med programmet, har snakket med en kammerat i lang tid om det, er at det skal være mobilt. Sådan at "manden" der står på pladsen, eller på værkstedet har en KISS lommeregner lige ved hånden. Sådan at fejl40 og andre OM'ere undgåes. Hvilket vi er blevet enige om at det må nedsætte fejl mulighederne hvis man kan udfylde data i et grafisk vindue. På telefonen, som alligevel er allemandseje.
Men sådan som jeg kan forstå jeres svar, så skal det være java. Inde på www.symbian.com, tror jeg at jeg har læst mig frem til at det er C++, der anbefales.

"sakset"
The ‘native’ programming language for Symbian OS is a
modified version of C++. Modifications are designed to
conserve battery life and memory. For instance, to save
battery power, all Symbian OS programming is eventbased,
and the CPU is switched off when applications
are not directly dealing with an event.
5
It is also possible to use Java, Python, .NET (using Visual
Basic and C# with AppForge’s Crossfire), Perl, Open
Programming Language (OPL) and Adobe Flash for
development, but Symbian OS C++ is the most powerful
(it allows the greatest access to the functionality of the
operating system) and the fastest (because it runs as
natively compiled code, as opposed to being run-time
interpreted). That is why we have chosen to use C++ in
this booklet when demonstrating how to make your initial
steps in Symbian OS development. So, without further
delay, let’s get started.
What do I need?

"sakset fra symbian.com"

Der står forskellige sprog, hvilket ville i anbefale. Er frisk på at lære, om ikke andet. Så må det tage, noget tid. Kan også være at at der kommer en mig i forkøbet (gør ikke noget). Syntes bare ideen er god.
Med hensyn til det grafiske, så skal det ikke være aktivt, kun visuelt, så man kan se at man skriver sine tal de rgtige steder.

Klart Java.
Det er det letteste at komme i gang med og det der kan bruges på flest mobiler.

Det er langt fra alle mobiler der har Symbian.

De fleste telefoner der kan programmeres kan programmeres i Java.
Til mere avancerede og krævende ting kunne man bruge C++, men det er ikke så let at lære. Til jeres brug er Java glimrende.

Ville helt klart anbefale Java.
Java er fremtids sikret, platform uafhængigt og du kan bruge det til mobile enheder.
Desuden er det ikke opbygget af en WYSIWYG-editor hvilket giver noget mere teoretisk.
Så jeg ville anbefale Java, men er sevlfølgelig dit eget valg:D

Jeg tror jeg prøver at finde noget info om Java.
Kan det passe at det er det der hedder J2ME, jeg skal have fat i.

Er Java ellers let at lære ?

Ja, J2ME er sagen:
http://java.sun.com/javame/index.jsp

Og det er let at lære. Start f.ex. med at lave noget til PC'en for at komme i gang.

Tag et kik på:
http://javabog.dk/

tusind tak, allesammen.
For at hjælpe en newbie, med at komme igang med at lære noget programmering.
Jeg starter med at lave/prøve nogle små programmer, og hvis det virker, kan man vel prøve at kæde det sammen.
Har kigget på den der www.javabog.dk, der er allerede nogle små regne eksempler, til pythagoras, og andre udregninger.

Men i skal ikke hvile på laurbærene, jeg vender frygteligt tilbage med spørgsmål. :lol:

t