CSS version af FCKeditor?

Tags:    html css

Hey

Er der nogen som ved om der findes en css baseret version af FCKeditor. Med css baseret mener jeg at al formateringen bliver gjort vha. css istedet for html, f.eks:

<span class='bold'></span> istedet for <strong></strong>

Det kan også være der er nogen som tilfældigvis selv har leget med at ændre det?

Hører gerne fra alle der ved noget, tror de ved noget, har hørt noget eller har en ide itl noget :)

Mvh Jonas

6 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Eftersom jeg selv bruger en editor, hvor jeg skriver koden i hånden, kan jeg ikke henvise dig til nogen editor, men jeg vil gøre dig opmærksom på, at dit eksempel er forkert.

<strong></strong> er mere CSS-orienteret end <span class='bold'></span>

Hvorfor? Jo fordi <strong> siger, at teksten skal fremhæves (strong betyder "stærkt fremhævet", ikke "fed skrift"), men den lader det være op til din CSS, hvordan den skal fremhæves, altså om det skal være med font-weight:bold eller color:red eller noget helt andet. Herimod er <span class='bold'> ikke så CSS-orienteret, da der står "bold" i koden, hvilket indikerer at der skal bruges fed skrift.

Edit: I øvrigt er <b> lige som <span class='bold'> ikke CSS-orienteret.

Indlæg senest redigeret d. 05.10.2006 09:16 af Bruger #3143
<strong></strong> er mere CSS-orienteret end <span class='bold'></span>

Nej, forskellen er udelukkende semantisk. Og omend det er anbefalelsesværdigt at angive klasse- og id-navne efter semantisk betydning, fremfor stylistisk, ændrer det ikke på hvorvidt de er CSS-orienterede.

I klart de fleste tilfælde, vil strong-elementer dog være det mest korrekte at indsætte, når en bruger markerer noget skal stå med fed skrift. Alligevel findes der formentlig masser af editors der vil indsætte b-elementer i stedet, er vel bare et spørgsmål om at google. Men jeg gætter på, at du lige bør genoverveje, hvorvidt det er den funktionalitet du rent faktisk bør bruge. strong-elementer tilføjer semantik til dit dokument, det gør b- og span-elementer ikke. Det betyder naturligvis ikke, at strong-elementer altid er at foretrække fremfor de andre, men vær selv sikker på, hvilket af dem der er mest korrekt i situationen. Det vil en editor aldrig kunne vide...

Edit: Dobbelpost, fordi jeg havnede på en "Bad Request" side, efter at have trykket send!? :-/

Indlæg senest redigeret d. 05.10.2006 11:43 af Bruger #4907
Hej Allan,

Problemet med "Bad request" og forumpost burde være fixet nu :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Så hvis jeg har forstået jer korrekt så er det helt fint at formatere teksten på den her måde:

<strong>Fed</strong>
<em>kursiv</em>
<u>understreget</u>
<strike>gennemstreget</strike>
<sub>hævet</sub>
<sup>sænket</sup>

?

@Jonas:
Nej! strike-elementet er deprecated, pga. man har det semantiske del-element. Og u-elementet er deprecated, pga. det er sværere at læse tekst der er understreget. (Og at det så samtidig kan give anledning til forvirring hos visse brugere, pga. man er blevet vant til, at 'understreget tekst = link', gavnede ikke just dets overlevelsesevne hos W3C.) Men resten af elementerne er fine, og endda alle med i den kommende XHTML 2.0-standard. Men som jeg også var lidt inde på i mit forrige indlæg, så husk at tænke semantik fremfor style.
Further reading: http://weblog.philringnalda.com/2005/11/06/strong-is-not-a-better-b

@Kasper:
Great, det var hurtigt! Og jeg fejlmeldte det jo ikke engang!? Kan kun være et endegyldigt bevis for, at tankeoverførsel rent faktisk kan lade sig gøre! ;-P

Indlæg senest redigeret d. 05.10.2006 17:06 af Bruger #4907
t