Gemme indstillinger

Tags:    .net

User
Bruger #353 @ 02.10.06 10:24
Hvad er den bedste måde at gemme indstillinger i et program?
F.eks. hvis man sætter et flueben i programindstillingerne og vil have programmet til at huske dem til næste gang.

6 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Svar ;-)

Jeg ville mene at den mest simple måde er at få programmet til at skrive indstillingerne til en .ini fil når programmet lukkes, og så få den til at hente dem hver gang det starter op igen.

Du kunne også bruge registriet, men uden at vide så er det vist lidt mere clean at bruge en .ini fil :)

har faktisk det samme spg.. men hvordan laver man så de ting som du siger Safefire

User
Bruger #353 @ 03.10.06 19:16
jeg har læst mange der siger xml. Det vil sige den app.config fil man kan lave til en application i .net.

jeg har bare ikke fundet nogen steder hvor der er beskrevet hvordan man bruger den. Måske der er nogen kloge hoveder her der har prøvet!?

Jeg tror Torsten har ret - Den gamle .ini fil er vist ved at blive erstattet med en xml-settings fil. (Eller.. ?)

I sit projekts properties kan man lave/åbne Settings.settings filen og indtaste forskellige settings.
De kan have scope't Application eller User. Hvis de har scope User kan indstillingerne ændres under kørsel

// En tekst sættes med en setting vi kalder "Navn"
string tekst = Properties.Settings.Default.Navn;

// Senere kan værdien ændres (Husk Save !)
Properties.Settings.Default.Navn = "SLARTIBARTFAST";
Properties.Settings.Default.Save();

User
Bruger #353 @ 03.10.06 22:20
Tak for det Jørgen, jeg tror det bliver XML (smid lige et svar). og tak til jer andre for jeres svar.
Jeg fandt noget om emnet på http://www.codeproject.com/vb/net/ConfigOpt.asp det virker!

t