Hjælp: Kør JAVA filer

Tags:    java

<< < 12 > >>
Hej.
Jeg har i de seneste dage rodet lidt rundt med JAVA, og jeg er såmænd ikke kommet længere... end til at skulle åbne JAVA filen, så jg håber der er nogle kloge hoveder, de lige vil give en nybegynder en ærlig chance, også sammentidig bruge lidt tid på et grunddigt [U]idiot sikret svar!
Jeg er kommet så lant
Jeg har downloadet JAVA Sun.
Jeg har højreklikket på "Denne computer" trykket > Avanceret > Miljøvariabler > Trykket ny > og intastet: path ved "Variablenavn, " og trykket: C:\\Java\\jdk1.5.0_07\\bin i "Variable værdi" og bare trykket ok for resten...
Dette fortalte en mig at jeg skulle gøre... (Så jeg håber det er rigtigt).
Men jeg fik aldrig fat i hvad jeg skulle bagefter det.. Noget med skrive:
javac filnanv.java ("filen compiles nu")
java filnanv ("du vil se outputtet af din fil")

Men hvor skal jeg da skrive det, og er alt det andet jeg har gjort indtil videre korrekt, og skal det virkeligt passe at man skal gøre alt dette bare for at se resultatet på ens JAVA fil?

Hvis det skal gøres således, vil jeg meget gerne have en begrundelse, og en MEGET grundig beskrivelse af hvad jeg ellers skal gøre, og vis det gøres på en anden måde vil jeg meget gerne ligeledes have en GRUNDIG beskrivelse af hvad jeg skal gøre! TAK

Jeg har prøvet at installere programmet Netbeans 5.0, efter som der var en der forslog det, men jeg syntes på ingen måde det virker, og den skriver da også fejl i indlæsning af side osv. osv. når jeg prøver at skrive en kode og runne det i programmet!

Så jeg er en forvirret nybegyder i den store JAVA verden, som meget gerne vil have lidt hjælp!

På forhånd MANGE TAK!!!

Og også mange tak for din tålmodighed!

Venlig hilsen
Jonatan Harring

12 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 9 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det du skal gøre er: Tryk Start->Kør... og skriv så cmd og tryk enter. Nu kan du skrive javac dinfil.java. Det burde virke men har ikke prøvet det.

Hej,
det du først har gjort, er at oplyse windows op dit java miljø, det tillader dig at kunne dobbeltklikke og eksekvere den Jar fil(pakke af java filer dit program består af) på denne simple almindelige måde..

Men ja det kræver jo et program, og der er det så du kan følge Bertel Branders eksemepel .. Bagefter kan du gemme det som et jar arkiv, hvor du vælger Main.java som din main fil, den der først skal ekskveres(og har en main funktion) ...

Kan også godt være du kan køre den som han sagde med den ene java fil, men vil godt nok ikke være ofte du blot har brug for en enkelt klasse :)

Hvis du ikke havde sat dine miljø parametre ville det være nødvendigt at gøre som Bertel's første svar, med at gå ud i dos og starte den - Men der skal du så huske at stå i dit SDK dir, fx c:\\j2sdk1.4.2_11 for at kunne køre den ...

-
Men er måske nok en lidt bagvendt orden du arbejder i .. Tror du vil have nok i at starte med at lave et lille java program og så bare køre den igennem en IDE som netbeans ved at trykke F6(CTRL+F6), som Bertels eksempel ovenover og så følge nogen af de artikler der sikkert ligger på siden.. og evt få fat i en god java bog :)

Se evt. javabog.dk den starter fra bunden af og bevæger sig op ad

Hej.
Prøv at kigge i "Control, Alt Delete" under processor, hvis der en en process der hedder "CMD" eller "kommando promt" så luk denne ned og prøv så igen at skrive "Kør -> CMD" Virker dette ikke prøv da at skrive "command.com" istedet for "CMD".

Start -> kør -> cmd

I boxen der dukker frem bruger du cd kommandoen til at skifte til den mappe hvori din .java fil ligger:
cd "\\jave\\whatever"

Så kører du denne kommando for at oversætte:
javac game.java

Og denne for at køre:
java -classpath . game

Jeg har ikke selv brugt netbeans, men mon ikke man kan få den til at virke.

I netbeans:

File->New Project
Vælg "Java Application"
Next
Vælg en placering og project navn
Luk boxen med "Finish"
Den laver og åbner en fil kaldet Main.java

I main funktionen/metoden tilføjer du:
System.out.println("Hej Verden");

Så trykker du F6
Den oversætter og kører programmet.
I en box for neden skriver den output fra compilering og kørsel af programmet, inklusive "Hej Verden"

Jeg har fulgt jeres kloge ord, men der opstår desværre allerede problemer når jeg skal skrive cmd i start > og kør.
Det popper nemlig et lille "advarselsvindue" op med teksten:"cmd er ikke gyldigt Win32-program."
Hvad skyldes det?

æhhhh ja det lyder dælme sært ..

Prøv lige at tag Accessories\\tilbehør i menuen start og vælg Command Prompt .. giver den stadig samme fejl .. ?

tag Accessories\\tilbehør i menuen start og vælg Command Prompt

...

Det forstår jeg ikke en meter af! ... forklar nærmere?!

Hvilken del ? Kan da godt skrive det igen .. :)

Klik på start-menuen, klik på punktet "Tilbehør", her får du en extra menu, hvor du vælger "Commando Prompt" .. Svarende til når du skriver cmd i kør...

Eller ved engelsk OS:
Startmenuen, acessories, command prompt ..

Hvis du stadig ikke forstår så skriv men æh ja..

Jeg forstår nu, og har klikket på"Commando Promt," men desværre kommer dette vindue på:"Denne fil bruges i øjeblikket i et andet program."
...Hvad skal det betyde?!?

<< < 12 > >>
t