Ændre tekst på TabIndex

Tags:    delphi

Hej,

Jeg har en TTabControl.
For lige at tage et eksempel siger vi, jeg har 5 tabs i den control, og jeg står på Tab nummer 2. Teksten på nummer 2 er "En tab".

Nu siger vi, jeg trykker på et punkt i en menu, og straks ændrer teksten på nummer 2 sig til "Ny tekst". Hvordan gør jeg det?

Faktisk, så fik jeg en idé mens jeg skrev dette, og den virkede, men jeg poster den lige alligevel sammen med min løsning, hvis andre står med samme problem. Jeg har brugt det som en gem-funktion, men det kan meget let kodes om.

Fold kodeboks ind/udKode 


Det er linie 5 der er det interessante.
Tab1 er navnet på min TabControl, Tabs er property'et for alle Tabs i Tab1, Strings er en TStrings med alle Captions i Tab1.Tabs, og man kan hive en bestemt Caption frem ved at give den et index, Tab1.TabIndex (TabIndex = Den tab der er sat fokus på, altså den man står på), DlgGem.FileName er den nye tekst, der skal stå på tabben, og resten er bare noget personlig kode for lige at give eksemplet en helhed.

Måske skulle jeg så hellere have skrevet det som en artikel, men det var muligvis ikke gået igennem, og det er også et lidt lille emne at skrive om synes jeg, men det kan være jeg eller en anden gør det senere.

:)



Indlæg senest redigeret d. 20.09.2006 14:14 af Bruger #8985
er der en speciel grund til at du vil indsætte HELE filnavnet (med stien) i tabben???

personligt ville jeg nok bruge denne kode:

Tab1.Tabs.Strings[Tab1.TabIndex] := ExtractFileName(DlgGem.FileName);



Ja, for at jeg kan loade filerne vha. caption på tabben, det var den simpleste løsning jeg lige havde i tankerne. Men jeg bruger også extractfilename til andre ting.



oki...af nysgerrighed: hvad er det for et projekt du arbejder på?



Et editorprojekt, som de fleste noobs laver som det første :) Men jeg kan ikke få TB2K og TBX til at virke, så den bliver lidt kedelig i det indtil videre :(



hvad er galt med TB2 og TBX??? Det virker fint her ;) Har du prøvet MultiInstall???
http://club.telepolis.com/silverpointdev/multiinstaller/index.htm



Ja, men sidst fik jeg heller ikke MultiInstall til at virke. Det er fordi versionerne af TBX og TB2K ikke passer sammen :S jeg blev nødt til at få tilsendt nogle gamler versioner, som ikke kan downloades længere, før det virkede :S Men prøver lige multiinstall igen :)



t