Informationer om en dato

Tags:    c++

<< < 12 > >>
Hey

Jeg er ved at lave en simpel kalender, der har jeg fået tegnet en oversigt over denne månede. Det gør jeg ved at bruge:
Fold kodeboks ind/udKode 

Udfra det kan jeg så skaffe de forskellige ting om tiden lige nu, det bruger jeg til at tegne min kalender med. Nu er mit spørgsmål, hvordan kan jeg skaffe de samme data udfra en dato.
Så jeg kan finde information om næste månede, så jeg kan tegne den.

Mvh.
Søren

11 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Prøv at tag et kig på de her snippets, som er taget fra MSDN. Det er en beskrivelse af API'et og brugen af CDateTimeCtrl klassen.

Fold kodeboks ind/udKode 

Fold kodeboks ind/udKode 

Du henter kontrollen på følgende måde.

Fold kodeboks ind/udKode 

HTH

Indlæg senest redigeret d. 05.09.2006 22:52 af Bruger #10448
Kan du ikke bare kalde GetSystemTime og så "justere" tiden i SYSTEMTIME, lægge 1 til wMonth?

Kan du ikke bare kalde GetSystemTime og så "justere" tiden i SYSTEMTIME, lægge 1 til wMonth?

Det ved jeg ikke, det vil jeg prøve. Men ændres de andre ting så også?

Ikke af sig selv. Så du skal selv checke om du er i december og skal flytte tiden til næste år.

Du kunne også prøve at kikke på SysDateTimePick32/DATETIMEPICK_CLASS.

Som er en færdig kontrol til kalender/dato.

Ikke af sig selv. Så du skal selv checke om du er i december og skal flytte tiden til næste år.

Du kunne også prøve at kikke på SysDateTimePick32/DATETIMEPICK_CLASS.

Som er en færdig kontrol til kalender/dato.

Okay, det vil jeg lige kigge på. Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal gøre det på den anden måde nemlig.

Det er MFC kode. Jeg ikke anbefale nogen at kaste sig ud i MFC hvis der er andre måder, been there - done that.

Man kan opnå det samme med ren Win32-API.

Hey til jer begge

Det jeg sådan set havde mest brug for var at vide hvornår en månede startede(altså hvilken ugedag der var den først i måneden).

Jeg har lige siddet og lavet min egen funktion til det formål, da jeg ved at i begge ved meget om c/c++ vil jeg gerne høre jer om ikke godt den funktion kan bruges.

Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg har lige lavet dette eksempel hvor jeg bruger funktion:
Fold kodeboks ind/udKode 

Det giver resultatet 5, og det kan godt passe da den første december er en fredag(Jeg har også prøvet det med andre dag, og det ser ud til at virke).

Mvh.

Søren

Følgende kode:
Fold kodeboks ind/udKode 

...giver følgende output:
Fold kodeboks ind/udKode 

Husk at ikke alle måneder har 31 dage og hvert fjerde år har februar 29 dage.

Skiftet mellem 31 og 30 dage skulle være rimelige overkommeligt (skifter jo hver anden måned), og hver fjerde år mht skudår skulle heller ikke være så svært. Bruger man et år, hvor det har været skudår som base er dette også simpelt. Eksempelvis er år 2000 et skudår og kan derfor bruges som base.

Husk at ikke alle måneder har 31 dage og hvert fjerde år har februar 29 dage.

Skiftet mellem 31 og 30 dage skulle være rimelige overkommeligt (skifter jo hver anden måned), og hver fjerde år mht skudår skulle heller ikke være så svært. Bruger man et år, hvor det har været skudår som base er dette også simpelt. Eksempelvis er år 2000 et skudår og kan derfor bruges som base.

Ja til det formål har jeg lavet denne funktion
Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg lukker for spørgsmålet nu, tak til alle de der havde interesse i at hjælpe mig :)

<< < 12 > >>
t