Max-størrelse på billeder i mktumb funktion.

Tags:    php

Hej, jeg ville bare høre om der var en max-størrelse på billederne i følgende mktumb funktion.

Fold kodeboks ind/udKode 

Mine billeder er temmeligt store (1.13 - 1.56 Mb), og kan se at min upload funktion går i stå hver gang den når til den del hvor den opretter en thumb med ovenstående funktion.

Kan det derfor være billedernes størrelse? For hele funktionen kører fint hvis jeg bruger et billede der er mindre.

Edit - Det er ikke max-størrelse funktionen i mit upload-script, for der har jeg sat størrelsen op, og billedet bliver også smidt ind på serveren, men ligeså snart den skal lave thumb'en, går siden i stå...

Indlæg senest redigeret d. 04.09.2006 13:22 af Bruger #5601
7 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej, jeg ville bare høre om der var en max-størrelse på billederne i følgende mktumb funktion.

Fold kodeboks ind/udKode 

Mine billeder er temmeligt store (1.13 - 1.56 Mb), og kan se at min upload funktion går i stå hver gang den når til den del hvor den opretter en thumb med ovenstående funktion.

Kan det derfor være billedernes størrelse? For hele funktionen kører fint hvis jeg bruger et billede der er mindre.

Edit - Det er ikke max-størrelse funktionen i mit upload-script, for der har jeg sat størrelsen op, og billedet bliver også smidt ind på serveren, men ligeså snart den skal lave thumb'en, går siden i stå...

Det kan skyldes, at imagejpeg() laver et billede som fylder for meget. Jeg har selv været ude for det samme engang.

Hvis det billede som oprettes af funktionen er større end det tilladte, vil den ikke blive færdig, og siden vil derfor hænge.

P.S.
Du kan evt kigge på exif_thumbnail() på http://dk2.php.net/manual/en/function.exif-thumbnail.php for at hive den embeddede thumbnail ud.

Indlæg senest redigeret d. 04.09.2006 13:47 af Bruger #4683
Jeg mistænker 2 ting, enten bliver php's tildelte ram brugt op når den loader billedet, ellers bliver max execution time overskrevet fordi den tager lang tid at loade billedet, men alligevel vil det undre mig hvis det skulle være tilfældet :S.

Det kan skyldes, at imagejpeg() laver et billede som fylder for meget. Jeg har selv været ude for det samme engang.

Hvis det billede som oprettes af funktionen er større end det tilladte, vil den ikke blive færdig, og siden vil derfor hænge.

P.S.
Du kan evt kigge på exif_thumbnail() på http://dk2.php.net/manual/en/function.exif-thumbnail.php for at hive den embeddede thumbnail ud.

Mange tak for det hurtige svar... Er der ikke en måde man kan sætte grænserne op for den tilladte størrelse? Kan det evt gøres med en if() funktion, således at hvis thumben fylder for meget, sættes kvaliteten på billedet ned (dette har vel også noget at sige for størrelsen på thumben - eller hvad?)

Edit: Nu har jeg haft kvaliteten sat helt ned på 10 på mine thumbs, og det virker stadig ikke.

Indlæg senest redigeret d. 04.09.2006 14:02 af Bruger #5601
Jeg mistænker 2 ting, enten bliver php's tildelte ram brugt op når den loader billedet, ellers bliver max execution time overskrevet fordi den tager lang tid at loade billedet, men alligevel vil det undre mig hvis det skulle være tilfældet :S.

Hmm... Jeg ved det ikke rigtigt... Der går ikke specielt lang tid før den går i stå... Godtnok er billederne store, men SÅ meget fylder de da heller ikke, så kan ikke rigtigt forstå hvad der er galt... Har efterhånden gloet hele koden igennem...

Ved ikke om I kan finde noget, men i kan lige få den her:

Fold kodeboks ind/udKode 

Og det er altså ved makethumb($til); at siden kun loader halvt (lissom hvis man har fejl i php-koden), for jeg kan finde billedet i mappen, men koden skriver ikke noget til databasen, og smider heller ikke nogen thumb i mappen (og koden virker, som tidligere nævnt, ved billeder der er mindre). Ved godt koden kan se PÆNT uoverskuelig ud, men har kommenteret den, men den er del af et større upload script som jeg har fået flækket sammen - håber i kan finde et eller andet. Koden til makethumb(); kan i finde i min tidligere post.

Indlæg senest redigeret d. 04.09.2006 20:11 af Bruger #5601
Hmm.. okay, ny ting det måske kan være... Fandt ud af at man kunne åbne billederne i paint, og gemme dem direkte uden at lave ændringer. Dette bevirker at størrelsen bliver sat ned til 4-600 kb - så det kan IKKE være størrelsen der er problemet. Kan det være opløsningen? For de er taget i 2816 x 2112 pixel? Kunne det være det der fik thumb koden til at gå i stå.

Hmm.. okay, ny ting det måske kan være... Fandt ud af at man kunne åbne billederne i paint, og gemme dem direkte uden at lave ændringer. Dette bevirker at størrelsen bliver sat ned til 4-600 kb - så det kan IKKE være størrelsen der er problemet. Kan det være opløsningen? For de er taget i 2816 x 2112 pixel? Kunne det være det der fik thumb koden til at gå i stå.

Jeg skal ikke kunne sige det med sikkerhed. Umiddelbart husker jeg det som, at vi havde problemet hvis billedet var meget større end 1200x1200 - men det er ikke sikkert at det er helt korrekt.

Det er jo simpelt at afprøve :)

Prøv med et _mikro_ billede :)

Jeg skal ikke kunne sige det med sikkerhed. Umiddelbart husker jeg det som, at vi havde problemet hvis billedet var meget større end 1200x1200 - men det er ikke sikkert at det er helt korrekt.

Det er ikke helt korrekt... Det virker i 1408x1056 ihvertfald (det er halv størrelse). Men hul i det... Må bare vride alle billederne mindre, selvom det bliver noget af et arbejde... Kom sgu til at fyre over 100 billeder af den aften.

Indlæg senest redigeret d. 09.09.2006 12:06 af Bruger #5601
t