Danske karakterer i dos?

Tags:    java

<< < 12 > >>
Når man kører et program via dos, understøttes danske karakterer ikke. Det er ikke helt optimalt synes jeg, og overvejede om java har nogen "sprog-pakker", eller andet man kan importere så karaktererne vises rigtigt?

Og så igen, det er nok ikke java den er gal med, men simpelthen bare dos-promten der ikke understøtter sproget kunne jeg forestille mig?

11 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Kommer fejlen hvis du f.eks. skriver System.out.println("æøå"); ?

Jeg tror du skal se på InputStreamReader og OutputStreamWriter, da man kan angive tegnsæt på disse. Tegnsættet i konsollen i windows er enten cp850 eller cp865.

Du opretter InputStreamReader og OutputStreamWriter sådan:
Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg har ikke selv testet ovenstående, og er ikke helt sikker på at tegnsættet rent faktisk hedder cp850 i java, men du kan jo slå det op i dokumentationen :)

Forresten så kan man ikke læse en linie fra en InputStreamReader - der skal man bruge en BufferedReader:

Fold kodeboks ind/udKode 

Ja... Dos viser F.eks. æ som et "my" tegn og å som en underlig cirkel.

Jeps, InputStreamer er jeg helt med på! Og det du skriver med tegnsætter lyder da egentlig fornuftigt. Det vil jeg lige tilføje til min kode, og vender tilbage med en opdatering ;)

Hmm... Nu har jeg prøvet overstående og er kommet frem til at det ikke er der den er gal - snarere omvendt.

For InputStream'eren læser fint øæå - men resten af teksten, den jeg udskriver til terminalen vha. System.out.print vises ikke med æøå... Hvis jeg kører programmet i blueJ, vises bogstaverne rigtigt. Det er kun i DOS-promten der er problemer :S

Jeg har forgæves prøvet at Google' mit problem, men jeg har ikke fundet nogen løsning endnu. Så jeg overvejer helt at droppe det, og så bare lave en GUI istedet... Det skal jeg selvfølgelig lige læse mig lidt frem til først :D

Som jeg skrev kan du bruge OutputStreamWriter til at skrive til System.out med et bestemt tegnsæt

Ja... Men som jeg også skriver er det ikke der mit problem ligger. For det der bliver skrevet til StreamWriter viser den fint med æøå, det er kun den tekst jeg selv skriver der er problemer med.

Jeg forstår ikke helt hvor problemet ligger. Kan du ikke give noget kode der er problemer med, og hvad du giver som input, og hvad der kommer ud som output?

Kode:

System.out.print("Hej med dig - æ,ø,å");

I DOS-promt vises dette som: Hej med dig - "my-tegn", o, õ

Det er faktisk mit problem. Det har intet med in/output streamer at gøre. Det var blot hvad jeg troede i starten.

hehe det problem har vi også haft, det sjove er at den viser det korrekt når vi kører den fra netbeans, men ikke fra dos.. Har aldrig fundet ud af hvad det skyldes tror jeg ikke, men kan da prøve at kigge i nogen af de gamle projekter.. :)

<< < 12 > >>
t