websikre skrifttyper

Tags:    html css

er der en som har en liste over websikre skriftyper?

hvis der er, så ville jeg gerne have den ;)

9 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 7 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Muligvis er fx Arial temmeligt websikker, fordi 99,8 brugere har den. Men hvorfor ikke bruge sans-serif, når nu 99,9 har en eller anden sans-serif font? (disse tal er nogen jeg har grebet ud af den blå luft og skal tages med et gran salt. Mere for at vise sammenligningen).

Det ene udelukker jo ikke det andet. Man kan ligeså godt angive de fonte, man helst vil have folk til at se siden med, og til slut angive en generisk type, så man "får alle med".

De mest almindelige jeg lige kan komme på, er Arial, Times New Roman, Verdana, Geneva, Helvetica og Courier. Bare husk at tilføje den generiske! :-)

Jeg plejer bare at bruge familienavnet istedet for font-navnet. Altså sans-serif, serif eller monospace. Ser ingen grund til at sidde at nørkle med længere fontnavne som brugeren med større eller mindre sandsynlighed ikke har liggende.
Muligvis er fx Arial temmeligt websikker, fordi 99,8 brugere har den. Men hvorfor ikke bruge sans-serif, når nu 99,9 har en eller anden sans-serif font? (disse tal er nogen jeg har grebet ud af den blå luft og skal tages med et gran salt. Mere for at vise sammenligningen).

Font-families er en bedre løsning. Vi havde for nyligt et tilfælde, hvor den meget dygtige og produktive Jakob Dam pludselig opdagede, at ikke alle systemer havde de standard-fonts, der nævnes ovenfor - nogle af Linux-distributionerne afviser dem, fordi de er ejet af MS og dermed ikke fri software.
Diskussionen er [url=http://forum.nettips.dk/forum_posts.asp?TID=8190&KW=fotostart]her[/url].

Indlæg senest redigeret d. 25.08.2006 11:33 af Bruger #10424
Det Morten Juhl Johansen siger er, at at der ikke findes sådan en liste. Det eneste du kan være sikker på findes, er de fem renerelle typer i CSS, men de kan til gengæld være tilknyttet forskellige fonts fra maskine til maskine. Derfor: Find en font som mange har, og afslut med en af de generelle typer, fx:

font-family: arial, sans-serif;

kan du skrive en liste over dem som er websikre?

jeg kan nemlig ikke helt se hvilke der er og ikke er og om de er skrifttype navne eller ej ;)

mange tak begge to... det kan godt være at det hedder font-family, da det er de skrifttyper der kan skrives i:

font-family: ;

i CSS, og de skal helst være websikre...

er det denne liste:

Luxi Serif:style=Regular
Utopia:style=Bold Italic
Bitstream Vera Sans Mono:style=Bold
Luxi Serif:style=Bold
Bitstream Vera Sans:style=Oblique
Luxi Mono:style=Bold
Utopia:style=Bold
Bitstream Vera Sans:style=Roman
Bitstream Charter:style=Bold Italic
Luxi Sans:style=Bold
Courier:style=Bold Italic