Matematik programmer..

Tags:    snak

Hej udviklere,

Jeg sidder her med mn bærbare ved siden af mig og skal bruge nogle matematik programmer til den.

Så tænkte jeg på om i kunne anbefale nogle ?

M.v.h. Johnny Rasmussen.

MathCad er den mest brugervenlige af de programmer Simon nævnte
MathCad er bygget af "bokse", som man kan flytte rundt på og boksene bliver læst fra toppen og ned

Maple er mere som et skriveprogram som et word med indbygget math-ting
Maple ser mere uoverskueligt ud end mathcad men ser også ud til at indeholde flere funktioner til mere avancerede udregninger

Jeg har prøvet begge programmer og er klart mest til MathCad grundet den enkle opbygning i programmet

Okay, vil jeg lige kigge lidt på.

Nogle der har prøvet TI InterActive (fra Texas Instruments) ?

M.v.h Johnny Rasmussen.

Mathcad er noget ustabilt prut, hvis eneste fordel er at man kan aflevere rapporter i form af direkte udprint fra programmet (de bliver dog grimme, Mathcad er uhyggeligt ringe til at opsætte tekst og formler ift. et system som LaTeX). Jeg anbefaler matematikprogrammet Maxima og evt. rapportskrivning i LaTeX.

I windows bruger jeg Mathtype, hvilket er godt, synes jeg.. I Linux bruger jeg LaTeX (eller jeg er ved at lære det : )).

Mathcad er noget ustabilt prut, hvis eneste fordel er at man kan aflevere rapporter i form af direkte udprint fra programmet (de bliver dog grimme, Mathcad er uhyggeligt ringe til at opsætte tekst og formler ift. et system som LaTeX). Jeg anbefaler matematikprogrammet Maxima og evt. rapportskrivning i LaTeX.

Mathcad er ikke noget lort, mathcad er det bedste matematik program der findes. Efter version 13 er kommet er der ikke de problemer der var i version 11.

Jeg bruger Graphmatica(google det), til at lave grafer, og så ellers Mathcad, synes bare ikke Mathcad laver særlig gode grafer

Hvad skal du bruge det til? Til at skrive matematik i eller det at lave beregninger i?

Hvis du skal skrive det, er det LaTeX, du skal have fat i (versionen til Windows hedder Miktex).

Hvis det er til at lave beregninger i, kommer det an på hvilket niveau, det er på. MatCAD er okay, hvis det er gymnasieniveau. Hvis det er højere, skal du dog nok bruge Maple eller MATLAB. Maple skal du bruge hvis du skal regne symbolsk, og MATLAB hvis du skal regne direkte på data (fx måledata osv.).

Med hensyn til graftegning har jeg været glad for Graph 4.0, tror jeg.. Lad mig også lige indskyde, at jeg kun lige er begyndt i 3.g på matematisk linie i Gymnasiet, hvorfor jeg ikke ved om disse programmer er tilstrækkelige på højere niveauer.

Nu går jeg ikke på så højt niveau endnu, men derimod kun 1.g HTX på en matematisk linie.

Så vidt jeg kan forstå for vi gratis udleveret MathCad på et tidspunkt.

M.v.h. Johnny Rasmussen.

t