Hjælp til lidt php kodning

Tags:    php

Jeg har en quiz som består af x antal spørgsmål.
Første spørgsmål på første side, andet spørgsmål på anden side o.s.v. På hver side har jeg lavet en formular, der ved klik på en knap kalder min php funktion $editFormAction, som sender brugerens svar til en database.

På allersidste side dvs. ved det allersidste spørgsmål, vil jeg gerne have at knappen i min formular både aktivere php funktionen $editFormAction, men samtidig også springer til resultatet siden, lad os kalde den result.php.

Alle spørgsmål hentes fra database.

Hvordan fortæller jeg formularen at, hvis brugeren er i gang med sidste spørgsmål, så skal knappen ikke kun gøre en ting, men to ting?

Tak for hjælpen!

7 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
du kunne jo lave et query med id'et et størrer hvis
mysql_num_rows() er størrer end 0 så er der et spørgsmål mere ellers er der ikke noget i retning af:

$res=mysql_query("SELECT * FROM d_lektion1 WHERE id ='".($colname_rs+1)." LIMIT 1'");

if(mysql_num_rows($res)>0){
/*Der er flere spørgsmål*/
}else{
/*Der er ikke flere spørgsmål*/
}

du burde kunne bruge samme test til at gøre det jeg skrev i foregående post.

Du kan lave med onclick og lave et simpelt javascript som så udfører din php kode/aktiver

Du kunne ogs gemme dine tidligere besvarelser i, nogle felter som er hidden, og så først til sidst have en knap som submitter, og så bare lade den gå til result.

hvis du ved i din function hvornår det er det sidste svar der bliver besvare kan du skrive følgende sidst i functionen:

if(SIDSTE_SVAR){
header('Location:result.php');
}

dog kun hvis du ikke allerede har skrevet noget ud til clienten.

Indlæg senest redigeret d. 18.08.2006 13:48 af Bruger #5620
Da mængden af spørgsmål kan variere, kender jeg ikke det sidste spørgsmål eller id'et for det sidste spørgsmål.

Jeg vil gerne have PHP til at finde id'et for sidste række i min tabel, da denne vil være det sidste spørgsmål.

Skal if-koden placeres under $editFormAction funktionen?

Indlæg senest redigeret d. 18.08.2006 16:27 af Bruger #10385
Du kunne ogs gemme dine tidligere besvarelser i, nogle felter som er hidden, og så først til sidst have en knap som submitter, og så bare lade den gå til result.

Jeg laver ikke en side til hvert spørgsmål, men har faktisk alle spørgsmålene på en side. Jeg henter spørgsmålene et ad gangen med kriteriet

$query_rs = sprintf("SELECT * FROM d_lektion1 WHERE id = %s", $colname_rs);

Knappen som er på hver side sørge for at der bliver 1 til id'et hver gang brugeren trykker på knappen. På den måde for jeg vist det næste spørgsmål hver gang brugeren trykker på knappen.

Mit problem ligger nu i at ved sidste spørgsmål skal knappen som hed [Gå til næste spørgsmål] nu hedde [se dine resultater] og denne knap skal både sende data til min database samt sende brugeren til resultatsiden.

Du kan lave med onclick og lave et simpelt javascript som så udfører din php kode/aktiver

Tak for ideen...jeg har bare gjort det den anden vej rundt. Jeg har lavet sagt i min PHP kode at et javascript skal køres, hvis et kriterie er opfyldt, men tak fordi du fik javascripts på banen :D

t