Er der ikke noget smartere end .php?id=1&dit=dat osv.?

Tags:    php

<< < 12 > >>
Jeg har tænkte på, om ikke der var en smartere måde at få gjort nogle variabler gældende i en ny side på, end at lave www.domain.com/index.php?id=3&action=view&database=dit osv osv..?

Mvh
Gunnar

Det med at sende data over via linket er det jeg gør nu. Jeg synes bare, at når man når op på 3-4 forskellige ting der skal med over, så kunne det være fedt med en mere hensigtsmæssig løsning.

Hvad så hvis jeg bookmaker den side jeg har fundet noget frem hos dig, som f.eks. er: news.php. Her har jeg fundet nyhed 3 frem og alt er godt. Jeg bookmarker det, og næste gang jeg skal finde den nyhed frem, kommer jeg bare ind på nyhedsforsiden, fordi du ikke har sat dine sessioner. Der er jo ingen måde jeg kan finde ind til den nyhed igen..

Nogen sites bruger sessioner til at gøre alt det her med, og så har det et permanent link man kan bruge, som så indeholder alle variablerne.

Jeg tror at du vil få en masse besvær, bare fordi du ikke vil have at der er parameter i dit url.

De links jeg laver skal ikke bookmarkes. De er blot "knapper" i et simpelt CMS system jeg er ved at skrue sammen.

De links jeg laver skal ikke bookmarkes. De er blot "knapper" i et simpelt CMS system jeg er ved at skrue sammen.

Jeg vil stadigvæk sige, at det vil være rimeligt umuligt, at vide på forhånd hvilken "knap" der trykkes på. Og dette skal du jo kunne, hvis du skal sætte ting i sessionen.

f.eks.
Fold kodeboks ind/udKode 

dette vil aldrig komme til at virke, da de begge peger på det samme...
så skal du kalde forskellige sider eller noget, men så vil du få en edit-forside.php, edit-bagside.php osv..

Dette vil derimod altid virke
Fold kodeboks ind/udKode 

Indlæg senest redigeret d. 16.08.2006 15:40 af Bruger #2796
Til Nørden:

der er ikke nogen der har nævnt javascript. Og han kan såvidt jeg ved ikke bruge sessions medmindre du kender til en session teknik der på magisk viser gætter sine værdier uden brug af links og/eller forms.

svarer til at du kunne have 2 links til news.php der begge bare var "news.php" og "news.php" fra samme side men som resultered i at få vist 2 forskellige nyheder som man ønskede ud fra hvilket link man trykkede.

Er du lidt langsom, eller er du så hurtig at du ikke gidder læse det der er skrevet tidligere i samme tråd, inklusiv dine egne kommentarer?

Hvordan vil du "hvis du bare vil have ?... delen gemt kan du imitere et link med en form submit med method post, det fylder dog mere." uden javascript?
Med VB-script?

Og når nu manden nævner "interne data", som f.eks. noget med hvilken database/tabel han skal bruge ... er der så noget bedre alternativ end en session?

Læs dog det der er skrevet!

Adressering tilføjet.

Indlæg senest redigeret d. 17.08.2006 13:20 af Bruger #2193
<Form method='post' action='www.domain.com/index.php'>
<input type='hidden' name='id' value='3'>
<input type='submit' value='linktext'>
</form>

og så er de jo bare at sætte style så det ligner et link så der er ikke noget javascript eller vbscript i det. Og din session ide holder stadigvæk ikke medmindre du på forhånd ved hvilket link brugeren vil trykke på og derfor kan sætte session på side 1, hvis dette er tilfældet kunne man jo lige så godt gå til side 2 uden om side 1 eller i tilfældet af at de dataer der sendes til side 2 er uafhængig af hvilket link du klikker på på side 1 i hvilket tilfælde han bare kan definere variablernes værdier på side 2. Det er igen under den antagelse at du ikke kender et php script der på magisk vis kan gætte de rigtige værdier.

Indlæg senest redigeret d. 18.08.2006 07:19 af Bruger #5620
Ja, du kan godt hive værdier fra en side til en anden, uden at skrive dem i adresselinien. Dette kan gøres ved hjælp af cookies, hvor du ved den side du gerne vil sende fra skriver

Fold kodeboks ind/udKode 

slå den op på php.net, nemmest for os alle.

alle disse cookies du får sat ved hjælp af setcookie kan derefter, på alle sider i domænet, læses i arrayet $_COOKIE[].

begrænsningen i denne måde at gøre det på frem for link metoden er at brugeren ikke kan bestemme hvilke data der bliver sendt, da setcookie bliver kørt i php's runtime (inden brugeren ser siden). Ved faktisk ikke om det er muligt at benytte javascripts til at oprette cookies.

Som der også er mange der har skrevet i denne tråd, så kan sessions også benyttes til formålet selvom jeg aldrig selv har haft meget held med dem.

Jeg takker for de mange forslag :-)

<< < 12 > >>
t