Er der ikke noget smartere end .php?id=1&dit=dat osv.?

Tags:    php

<< < 12 > >>
Jeg har tænkte på, om ikke der var en smartere måde at få gjort nogle variabler gældende i en ny side på, end at lave www.domain.com/index.php?id=3&action=view&database=dit osv osv..?

Mvh
Gunnar

jo - brug en session

Kan du give et eksempel? :)

Du kan få en formular til at sende dine variabler til adresselinien, når du trykker på submit knappen.

Lad mig give dig et eksempel:

Fold kodeboks ind/udKode 

Når du trykker på [Send] kastes du over til sidenavn.php siden, hvor du i adresselinien, vil kunne se dine variable, i mit eksempel skulle der gerne stå:

http://www.ditdomæne.dk/sidenavn.php?navn=(et eller andet)

Der findes to måder at sende variablerne på; GET() og POST()

GET()
Her ses variablerne i adresselinien

POST()
Her gemmes variablerne og kan derfor ikke ses i adresselinien.

Den er jeg med på, men det har ikke så meget med formularer at gøre. Det er nogle "interne" data som jeg skal bruge som kriterier for hvilken database der f.eks. skal vælges.

Kan du give et eksempel? :)

Hvis du går fra side til side, skal der være noget i et link. Du kan dog sætte gænse ting i sessionen.

hvis du skal hente en nyhed frem via links, gør man f.eks.: http://url.dk/news.php?id=557 .

Du kan ikke sende det data over i sessionen, da du ikke tilgår sessionen på kliknings tidspunktet, men derimod da siden blev genereret.

Hvis det er "form" data du skal sende over, kan det lade sig gøre via POST (som blev vist før).

hvis du bare vil have ?... delen gemt kan du imitere et link med en form submit med method post, det fylder dog mere.

Det med at sende data over via linket er det jeg gør nu. Jeg synes bare, at når man når op på 3-4 forskellige ting der skal med over, så kunne det være fedt med en mere hensigtsmæssig løsning.

ej nu må det være nok - manden skal have nogle informationer fra en side til en anden, og istedet for at bygge et langt link op på siden han starter med, vil han gerne flytte informationerne over til næste side på anden vis.
Det er et php spørgsmål, så det må være rimeligt at antage at siden der startes på er en php side og den næste også php.
Javascript kommer ikke sagen ved.

Kan man lave et link med a=1&b=2&c=3 kan man også smide a,b og c i sessionen på den første side.
Næste side kan så tjekke sessionen for disse værdier.

Det er vel til at forstå, ikke?

Istedet for at snakke om GET, så vis noget basic sessions brug.

Og til dig Gunnar ... slå sessioner op på php.net, der er udførlig dokumentation og eksempel-kode.

Slår det lige op i min O'Riley bibel :-)

der er ikke nogen der har nævnt javascript. Og han kan såvidt jeg ved ikke bruge sessions medmindre du kender til en session teknik der på magisk viser gætter sine værdier uden brug af links og/eller forms.

svarer til at du kunne have 2 links til news.php der begge bare var "news.php" og "news.php" fra samme side men som resultered i at få vist 2 forskellige nyheder som man ønskede ud fra hvilket link man trykkede.

<< < 12 > >>
t