Forum paging, for eller imod?

Tags:    diverse

Jeg vil gerne have at folk gider diskutere dette emne med mig. Jeg står og er igang med et forumsystem, og vil vide folks meninger om hvorvidt paging er hot or not. Hvilke argumenter er der for og imod?

Personligt synes jeg at paging er unødvendigt, og til tider trættende, da det er meget nemmere at have alle posts på een side. Derimod er jeg vel klar over, at overskueligheden ikke er så god som den ville være med paging, og at det vil være nemmere at huske hvor langt man er nået til, hvis man bruger paging. Bortset fra at man isåfald kunne bruge 'bogmærker' ved hver post. (så #22 starter siden ved post 22 og så kan man scrolle op og ned.)

Hvad synes folk er bedst, og hvorfor skulle det ene være bedre end det andet, og i hvilke situationer er hvad at foretrække?

paging gør load tiden mindre da der er færre dataer der skal overføres. så for en brugers synspunkt er det bedre såfremt han ikke har behov for at se alle sider. Men for en webside er det også bedre da der spares på bandwidth og sikkert også på server tid. og flere sider betyder mere reklame exponering(medmindre man koder reklamerne direkte ind i tråden).
Og ja man kunne godt gøre det du sagde men så skulle brugeren entent lave bookmarks og det er jo belastende for brugeren eller han skulle kunne huske hvilken post nummer i hvert enkelt threads han var noget til også taste eller klikke på et nummer svarende til det.
Men generelt ville jeg mene det burde være op til brugeren hvad han ønsker og det burde jo ikke være et problem at lave en setting for hver bruger der siger hvor mange posts han vil have per side, fra 1 til alle.

I starten troede jeg også at uden paging ville load tid være et stort problem. Men jeg prøvede det af. Lavede 256 posts alle fra en bruger med avatar, og tog mål af loadtiden. PHP-parsingen tog under 1 sekund, og sideloadningen i selve browseren tog 3 sekunder på en dårlig forbindelse.

Det jeg mener med det andet vil være, at hver gang brugeren besøger en tråd, vil sidste posts nummer gemmes i databasen, og så vil den automatisk starte ved den næste post når brugeren besøger tråden næste gang, såfremt denne beder om at se nye posts, og såfrem der er kommet flere siden sidst.

Men du har ret i at det jo er nemt at lave det til en valgfri indstilling. Jeg er bare mere interesseret i hvad der ville være at foretrække hvis det var enten-eller.

En faktor er også lag (altså det engelske ord, IKKE som et lag smør ;)). Kommer der tilpas meget tekst på skærmen vil browseren på en ældre/dårlig computer begynde at lagge. Jeg er klart for paging, men der må gerne være 20-25 posts pr.side, jeg synes det gør det mere overskueligt og nemmere at huske vigtige ting; det er jo nemmere at huske at der var et vigtigt link på side 4 end at huske hvor langt ned på en side det var.

Hvad synes folk er bedst, og hvorfor skulle det ene være bedre end det andet, og i hvilke situationer er hvad at foretrække?

Jeg bryder mig meget lidt om paging. Det fjerner overskueligheden totalt, fordi man ikke kan overskue indlæggenes mængde, længde og forfattere.

Dog giver paging mindre trafik.

Jeg foreslår et system som nyhedsgruppelæseren på tdconline.dk. To bokse, hvor der i øverste boks er en liste over alle indlæg, og i nederste boks er det aktive indlæg. Det giver overblik over alle indlæg, og hvilke indlæg der er svaret på af hvem. Endvidere fylder det langt mindre plads på siden end stort set alle andre opsætninger. Teknisk kan det laves med iframes eller AJAX.

t