Online chat

Tags:    html css

<< < 123 > >>
Hej...

Jeg er igang med at lave en chat men har fået af vide at Php ikke er et godt sprog at udføre de opgaver i er der en der vil lære mig at lave JS med database for det er præcis det jeg mangler til mit system!

Okay men det kunne man jo ikke med java uden man tog helt vildt meget trafik!

Med java kan man sagtens overføre data til en database og tilbage igen. Det kræver bare noget software på serveren som kan styre det.
For at kunne køre en ordentlig chat skal man have en såkaldt chatserver kørende på serveren. Chatserveren styre så alle chatrooms og brugere. Den eneste måde at connecte til en sådanne er via java eller flash.

Hvor skal jeg da starte... det er javascriptet der opdatere, php'en træder kun i kraft på serveren.
derved er det ikke en php-chat, som man 'normalt' vil betegne det.
og alt det andet du skrev.. jeg orker ikke engang kommentere det.. men jeg vender tilbage om noget tid og beviser min påstand... for det lyder sq ikke til at du har voldsomt meget styr på det..

Hvor skal jeg da starte... det er javascriptet der opdatere, php'en træder kun i kraft på serveren.
derved er det ikke en php-chat, som man 'normalt' vil betegne det.
og alt det andet du skrev.. jeg orker ikke engang kommentere det.. men jeg vender tilbage om noget tid og beviser min påstand... for det lyder sq ikke til at du har voldsomt meget styr på det..

Er ny til AJAX, har dog undersøgt det, og fundet frem til at AJAX ikke kan arbejde alene på serveren, da dette kræver serversidescripting i form af php/asp osv... Uanset hvad, kræves det at man connecter til php-scriptet for at udføre den. Denne connection kræver et reload. En opdatering laver et klik uanset hvad. Om det er brugeren, et meta-refresh eller javascript der udføre det.
Jeg kan evt. uploade min chat, så kan du se hvordan jeg har gjort det. Chatten er lavet med hjælp fra flere programmører der arbejder i både php, javascript og html.
Hvis du undersøger hvordan AJAX chats virker, kræver disse chatsoftware på serveren. Enten som modul i php eller helt egen server.

det er 4 år siden jeg startede med hjemmeside kodning, dengang var det blot html og her de sidste 2½ år har det været de mest generelle ting: css, php, javascript, sql, dhtml..
og eftersom det jeg bedst kan lide ved at lave hjemmesider er at finde løsninger på alle diverse ting som folk nu engang spørger om og ikke selv kan få til at virke.. (generelt hjernevrider arbejde).. syns jeg den her var en god tråd at svare på.. jeg tænkte mig noget om, og kom frem til en metode, så man ikke opdatere side..
den måde de fleste chats (også dem jeg har alvet tidligere), opdatere er ved at reloade hele siden.. det javascript jeg sætter sammen henter blot opdateringerne, uden at reloade side.. og udskriver dem i en div...

Du kan få det at se om 30 min til 1 time... er lige gået igang med at lave den. - og kan sige at det endtil nu ser ud til at min hjerne gymnastik virkede...

Nå sådan så er jeg tilbage igen, og syns selv det blev et fornuftigt projekt.. chatten laver ikke klik-lyde når den henter date..
men jeg har undladt at spare på trafikken, det ville lige tage lidt for langt tid at få lavet sådan at den kun henter nye data der ikke allerede er hentet... (har første skoledag allerede i morgen tidlig... htx - 2.g :))
men i er sq allesammen velkomne til at prøve den nye chat af i sømmene :)
[url=http://knakke.dk/?page=Chat]Link til chatten, på min hjemmeside[/url]

.. men Andreas.. er det så noget du er interesseret i :p ?

Okay, my bad. Kunne man evt se din kildekode på javascripten?

Er selv lige blevet student på htx (Odense Tekniske Gymnasium)

Nå sådan så er jeg tilbage igen, og syns selv det blev et fornuftigt projekt.. chatten laver ikke klik-lyde når den henter date..
men jeg har undladt at spare på trafikken, det ville lige tage lidt for langt tid at få lavet sådan at den kun henter nye data der ikke allerede er hentet... (har første skoledag allerede i morgen tidlig... htx - 2.g :))
men i er sq allesammen velkomne til at prøve den nye chat af i sømmene :)
[url=http://knakke.dk/?page=Chat]Link til chatten, på min hjemmeside[/url]

.. men Andreas.. er det så noget du er interesseret i :p ?

Problemet er jo stadig det samme?? Du henter noget for serveren, altså skal browseren lave et nyt kald, og vigtigst af alt: serveren skal bruge en masse tid på at connecte til din database, og derved bruge en masse kræfter. Hvis man lavede det i f.eks. java eller flash, og omprogrammerede serveren ville det være muligt at have noget hvor at serveren ikke behøver at tjekke noget, og at det serveren der kontakter appleten/browseren, og derved for du for det første dine beskeder hurtigere, og du bruger mindre ressourcer og båndbredde.

Men jeg har et webhotel!

Mathias:
Nemlig. Da connectionsene hele tiden finder sted, vil der hele tiden blive genereret trafik, også selvom der ikke bliver skrevet beskeder.
Hvis man derimod bruger en decideret chat server kan man komme udover dette.

Andreas:
Prøv at google efter chathosting. Mener der er nogen der udbyder chathosting, hvor man kan have sine egne chats kørende på.

Ja det ved jeg, men han efterlyste en chat i html, php, js... og der kan jeg ikke lige finde på nogle måder at lave sådan at den ikke skal connecte fra browseren, men opgaven blev også lavet om til at den ikke skulle sige klik-lyde når den opdater .. :)
men det er muligt at slippe for en masse trafikken via noget javascript, jeg ved godt at jeg ikke lige fik lavet det på det eksempel på min egen side, men havde desværer ikke lige tid til at få det udviklet, så den henter bare de 10 nyeste tag's ved hver opdatering..
jeg lavede det jo også blot som et eksempel, for at vise at det kunne lade sig gøre.. :)

men jo Nick Frederiksen her kommer kildekoderne.. de er måske lidt rodet eftersom det lige skulle udarbejdes først men jeg regner godt med at du kan finde rundt i dem :)

Chat.php - filen som scriptet connecter til
Fold kodeboks ind/udKode 

også selve siden med javascriptet:
Fold kodeboks ind/udKode 

Det burde være det.. :) ..
måske kan i også se iden i den og mulighederne for at viderudvikle .. hvis i laver en chat må i meget gerne sende mig et link, lige for at jeg kan se hvad i får udaf mine anstrengelse :p

Indlæg senest redigeret d. 10.08.2006 12:53 af Bruger #10350
<< < 123 > >>
t