Menu

Tags:    html css

Hej med jer. :)

Jeg er kun lidt inde i CSS, men dog ved jeg en del om HTML.

Hvordan laver man et CSS Design?
En af mine venner har vist mig et, men hvordan får man det til at fungere?
Jeg har set en hjemmeside hvor der i menuen er nogle knapper, og når man holder over dem bliver de mere synlige.
Jeg ved godt at der er noget der hedder a:hover, til tekst, men det er ikke det jeg tænker på.
Det er lidt ligesom dem som er her på Udvikleren.dk, der hvor der står: Forside - Artikler - Forum - Ressourcer- Bøger - FAQ - Søg.
Men så når jeg fx. er inde på artikler, så skal artikelknappen forblive blå, hvis i forstår.
Det håber jeg.
Jeg er lidt dårlig til at forklare mig, men hvis i evt. gider at hjælpe mig, så add min msn:
mail@oppenet.dk :)
På forhånd tak!

Indlæg senest redigeret d. 05.08.2006 14:28 af Bruger #10157
det er :hover attributten du skal have fat i, som du nævner.

fx:
Fold kodeboks ind/udKode 

Giver linket en blå baggrund når man holder musen over det. Dette kan man selv arbejde videre med, ved at tilføje andre atributter og værdier som man ønsker det.

Det andet du spørger efter, er lidt mere avanceret. Det vil jeg ikke mene kan gøres i HTML og CSS alene. Læs evt. tråden "menu i php" i PHP-forummet, hvor samme problemstilling er blevet taget op.

Det sidste du nævner med artikkel knappen skal forblive blå, der vil jeg anbefale php eller asp, hvis du kan nogle af dem.. (jeg kan selv kun php) og der vil jeg lave en if som hvis finder udaf om knappen høre til den aktive side, eller ej, og hvis den gør bliver dens style sat til blå.. skal nok forklare det bedre, men hvis du alligevel ikke kan php ser jeg ingen grund til dette :)

det andet du nævner med at have musen over og den så bliver mere synslig..
det lyder som dhtml.. (det er et meget lille stykke kode, som så derefter for det meste, sender en forspørgsel vidre til noget javascript kode som man måske har på sin hjemmeside) dhtml sætter man på objekter, eksempler på dhtml koder:
onmouseover, onmouseout, onclick, onmousemove ......

Det er nu ikke særlig indviklet, så selvom du ikke rigtig ved noget om det kan jeg godt prøve at skrive en lille kode, som du sikkert kan redigere i, og måske få noget udad :)

en enkel menu i html, med en lille css-style
Fold kodeboks ind/udKode 

online eksempel

Så sætter vi en smule dhtml på:
Fold kodeboks ind/udKode 

online eksempel

og for at få objekter til at blive mere synlige, skal du lege med noget css-style kaldt:
Fold kodeboks ind/udKode 

(grunden til at der er 3 er fordi der er flere browsere end blot internet explorer, mozilla, firefox... (men ellers er det de samme de gør, og som overstående koder, så bliver objektet 70% synligt.. altså 30% gennemsigtigt) :)
men det er en smule mere avanceret... men prøv da rod lidt med det, og ellers er google din ven ;)

Indlæg senest redigeret d. 10.08.2006 17:44 af Bruger #10350
t