For at generalisere i dit svar:
Alle disse ting, jeg har skrevet, kan overføres til udlandet også - ikke kun danskere... Men jeg gør opmærksom på det på et dansk site, og jeg er blevet mest skuffet over dansk arbejde ( og kode fra University of Columbia - men det er en anden historie ).
Har du erfaringer fra udlandet?
Hvis du har, er de bedre end de bedste erfaringer fra danmark?
Man sætter nok ikke n00ps til at samarbejde med folk hevet ind fra udlandet (danmark er udlandet i udlandet ), vel?
Det har jeg faktisk. Pt. arbejder jeg sammen med indere og russere.. Klart bedre kode end det, jeg har set fra danskere, kinesere og briter.
Efter knapt 4 års arbejde på Island hvor jeg også arbejdede sammen med folk fra england og USA, så tror jeg ikke det behøver være mere slemt herhjemme end alle andre steder.
Men ja, der er rigtig mange udviklere som ikke tester, og de færreste som tester deres ting tester dem nok og på en
organiseret måde.
Enig - og det er noget lort, især hvis det er noget kode, som andre skal basere sig på. Har lige pløjet mig igennem noget OpenSource kode, og jeg kan kun sige : Fy for satan noget lort! Ingen validering, type check eller noget..
Linus er citeret for at have sagt "if it compiles, it is good. If it runs, it is perfect". Manden er ikke dansker, og jeg tvivler på at det var ironi over de danske udviklere.
Dette vil nok provokere en hel del mennesker ( herinde og udenfor ), men hvis det er hans alvorlige holdning, så er manden enten naiv eller et fjols. Hvis det er en joke, så er det ok.
Der er en gammel skole som kun arbejdede med lukkede system. De har svært ved at ændre adfærd. Resten som ikke etster input, er bare sløsede eller har aldrig tænkt dybere over hvad det egentligt er de laver. hvorfor mon der er så mange exploits hele tiden i software fra både den ene og den anden kanon-store software leverandør? Fordi da hyrer danske udviklere? Næppe.
Ved ikke om du kender historie om firmakultur og aber i et bur, men den passer vist fint. At man har gjort noget i laaang, tid betyder ikke, at det er den rette måde at gøre noget på. Jeg har selv efter at have lært en måde skiftet spor, da jeg fandt en bedre og mere korrekt måde.
Igen har du ret og igen mener jeg ikke det er et specielt dansk fænomen. Ofte har udvikleren ikke den fornødne modenhed til at tvinge kunden til at tage dokumentationen med i planlægningen. Lige så ofte er udvikleren sikkert ligeglad ...
Mange gange er det sådan, at udvikleren ikke vil tage ansvaret for opgaven eller koden.
5. Performance er ligegyldigt indtil man er kommet ret langt med implementationen. Selvfølgelig skal det være bag-øret mens man designer løsningen, men man skal aldrig optimere for tidligt!
Du må lige skelne imellem optimisering og intelligent design ( ikke noget med skabelseshistorier her ). Man kan sagtens tænke sig lidt om under design og implementation uden at optimere det allerede ved start.
Kender intet til nye folk fra DTU, men ville nok for arbejdsgiver forvente at de havde kørt en del projekter igennem med lidt hands-on og var klar til at lære virksomheden nye ting og tilpasse sig virksomhedens arbejdsmetoder.
Der er ofte tale om nyansatte, nyuddannede, som blot har lavet et projekt for dem...
Du lyder som en bitter mand.
Kan man blive andet, når man ser på de uduelige folk, som pladrer IT-branchen til? Der burde indføres en eller anden form for sortering ( ved godt, at det ikke er muligt i praksis ) for at luge ud i det. Det kræver kun en adresse og en bankkonto at oprette et IT-firma ( har et selv ).
Har faktisk oplevet, at folk ikke vil skrive kravspecs. Med sådan en i hånden kan man rimeligvis kontrollere, om skidtet opfylder funktionen. Bruger meget tid på at snakke med mine kunder om hvad, de ønsker sig ( det er aldrig det, de bestiller i første omgang ), så de er mere tilfredse med slutproduktet.
Folk forventer en Ferrari til en Ladas pris, som kan det hele og intet fylder.. Der er på tide, at branchen og udviklere / wannabes vågner op og tænker sig om...