Søgefunktion

Tags:    php

Hej alle PHP udvikler

Jeg har lavet et upload system til nogle billeder, men jeg mangler en søgefunktion. Søgefunktion skal kunne søge i kolonnen keyword i min database, og liste dem som jeg gør i nede stående script, den skal kunne adskillige keyword med et komma.

Jeg kunne forstille mig at man skulle løbe hele databasen i gennem, jeg ved ikke om jeg bliver nød til at lave en ekstra id nummer der ikke starter forfra når man uploader en ny by/serie.
Jeg ved ikke om man kan bruge denne funktion explode(",", $keyword); til at adskille kommaerne med. søge funktionen skulle også kunne liste billede hvis søgeordene og keyword (fra datab) ikke er helet ens altså hvis der endelsen på orden ikke er helt ens.

håber der er nogle der vil hjælpe på forhånd tak :D

Fold kodeboks ind/udKode 

Fold kodeboks ind/udKode 

Indlæg senest redigeret d. 25.07.2006 16:01 af Bruger #7932
6 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvad jeg lige umiddelbart kommer til at tænke på er følgende:
brug explode til at adskille keywords'ene. Heraf får du et array, som du så kan bruge funktionen array_search på. array_search returnerer true så vidt jeg husker, hvis keywordet findes et sted i arrayet.
det sidste du spørger om, altså det med at det man søger på ikke nødvendigvis skal være skrevet helt korrekt, kan gøres med "like" i sql strengen. f.eks. "select * from dindatabase where etfelt like '%søgningen%'"

Indlæg senest redigeret d. 25.07.2006 16:36 af Bruger #10105
Anders Tornvig kan du ikke give nogle eksempler på array_search hvordan den skal skrives op. Og er der ikke nogle der ved om der findes en funktion som kan søg i et array ligesom like i mysql

nu har jeg fået det til at virke med array_search det skal skrives sådan
Fold kodeboks ind/udKode 

men hvis der er nogle der ved om der er en funktion der kan søge i et array returnerer true selvom søgeordet ikke er helt ens med keyword (fra datab)så ville det være super. :D

mysql har en lækker full text søgning funktion.

ok. det er næsten for nærliggende så at spørge: hvordan bruger du den?

t