alt="bla bla" i css??

Tags:    html css

Hej!

Den funktion i html hvor man kan lave en gul "label" der kommer op når man holder musen over et billede - vha alt="teksten der vises" i koden....

Hvordan kan man skrive det, hvis hele ens side er opbygget i css og man fx gerne vil have det på et baggrundsbillede??

På forhånd tak!

9 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Dette virker med et almindelig billede. Jeg tror ikke du kan med et baggrundsbillede via CSS kun.

Fold kodeboks ind/udKode 

Indlæg senest redigeret d. 18.07.2006 17:36 af Bruger #2796
alt er en alternativ tekst hvis billedet ikke kan vises, det er ikke det samme som title. Title er titlen på det element hvor den bliver brugt. Det kan f.eks. bruges til beskrivelse, eller et tooltip.

Hej!

Den funktion i html hvor man kan lave en gul "label" der kommer op når man holder musen over et billede - vha alt="teksten der vises" i koden....

Hvordan kan man skrive det, hvis hele ens side er opbygget i css og man fx gerne vil have det på et baggrundsbillede??

På forhånd tak!

Det gøres lettest med lidt javascript..

www.dynamicdrive.com <-- led efter "tooltip"

/JJ

han kan sætte title på det element som billedet er baggrund i.

Har heller ikke set før at man bare skulle kunne med CSS - kunne ellers være smart...

Er ikke så meget tilhænger af javascript - selvfølgelig kan man i det her tilfælde sige at hvis brugeren ikke tillader det, så gør det ikke det store når det bare er til "labels"...

Hvad er jeres mening om JS? Og hvor meget skal man gå ind og hjælpe brugere med fx synsbesvær med labels?

han kan sætte title på det element som billedet er baggrund i.

Hmm... jamen hvorfor ikk!! :D Kan vel være lige så godt!?

Hvis jeg nu fx har koden i min css fil:

Fold kodeboks ind/udKode 

Hvordan skal jeg så tilføje en titel som du siger til dette? Kan godt ske jeg spørger dumt, men er lige startet ud med css! :S

Det kan ikke gøres i CSS så vidt jeg ved? Du bliver bare nødt til at give dine p-tags en title="bla bla".. eller som sagt bruge javascript :)

Det kan ikke gøres i CSS så vidt jeg ved? Du bliver bare nødt til at give dine p-tags en title="bla bla".. eller som sagt bruge javascript :)

Hm...okey... hmm, dvs - nu har jeg fx et banner der bare ligger som baggrundsbillede på body og fremstår egentlig kun i min css fil under body - så bliver jeg nød til at finde et javascript....

Sidder kigger på den side der - lidt kryptisk at finde :S

t