Search og Replace med SynEdit

Tags:    delphi

<< < 12 > >>
Jeg må desværre erkender at jeg ikke helt kan følge med i Search og Replace demoen til Synedit og er derfor helt lost om hvordan jeg skal lave de to ting.

Så mit spørgsmål om der er nogen der kan forklare hvordan?



15 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Pos Function

function Pos(Substr: string; S: string): Integer;

Description

Pos searches for a substring, Substr, in a string, S. Substr and S are string-type expressions.

Pos searches for Substr within S and returns an integer value that is the index of the first character of Substr within S. Pos is case-sensitive. If Substr is not found, Pos returns zero.



______
Er det det du søger. Kan ikke helt se et eksempel på det. Og hmmm de skriver at de resulterer i heltallet som er index...

Det kan jeg jo ikke bruge. Den skal jo mærkerer ens søgning og ikke skrive noget tilbage og slet ikke et tal :S



Shafh...

Måske skulle du tage og investere i en begynderbog til Delphi programmering.

Selvfølgelig kan du da bruge et tal.
Du skal bare finde ud af hvad du skal bruge det til.

I nævnte sætning vil pos('en',s) returnere 2, altså er første forekomst af 'en' i strengen s lokaliseret på 2. pladsen af strengen.

Der findes en richText demo med Delphi. Det er en lille tekst editor der kan en hel del. Du kan lære meget om det ved at læse den.

/Jens



Der findes ingen demo med navnet richText som illustrerer search og replace. Findes en med richedit som du nok tænker på men den illustrerer ikke det jeg søger udover den arbejder med richedits grafiske behandling på selve dokumentet. Margin, align, Font, skrifttype.
Ingen af de ting kan jeg bruge i SynEdit. Du skrev tidligere at du ikke kendte Synedit, og derfor er det selvfølgelig forståeligt. SynEdit er lavet til at have highligts til brug i eksempel en web-editor eller andre sprogs-editorer. Font og align kan derfor ikke bruges!


Jeg har op til flere begynderbøger. (Mit værelse flyder med bøger om computere ;) ). Men grunden til at jeg spørger er fordi er der er ting som jeg ikke har forklaret. Bøger gennemgår aldrig 100% af alle ting. Så det må man da sige er forståeligt. At jeg så ikke helt er med i det du skriver og kan knække dine små løsetråde hvor jeg skal gætte resten, har selvfølgelig forbindelse med at jeg ikke har så meget erfaring som dig, der har kodet i 10 år! Og mine erfaringer i at læse advancerede engelske tekster som delphis hjælps kommer med kan også sløre forståelsen af de tekster som du ønsker jeg skal læse, istedet for at spørge.
Jeg kan forstå at man kan bruge heltallet til at finde placeringen. Men din forklaring af pos('en',s) er for mig rimelig utydelig. Kan du uddybe det? Udklippet jeg fandt om POS brug for at skaffe helttallet ud af søgningen har heller intet kodeeksempel. Kan du give mig det?
Håber du har lidt forståele med mig efter at have læst min enorme roman :D



Tak. Ja nu har jeg en størrer forståelse og har siden arbejdet lidt med koden.

Her er eksempel jeg har lavet, som næsten formår det formål jeg ønsker:


Fold kodeboks ind/udKode 



Problemmet er bare at jeg ikke kan få BlockEnd (som fortælle hvor markeringen skal slutte) til at passe til det sted hvor den søgte tekst slutter.
I eksemplet har jeg bare skrevet at den skal markerer 5 bogstaver. Håber i forstår, og at i kan hjælpe!



Glemte at sige at SynEditTypes skal stå i uses.

Har derudover har jeg klaret det tidligere problem som har fået mig nærmere enden:

Fold kodeboks ind/udKode 



Men det næste problem er først og fremmest at der også skal være en find næste funktion. For hvor fedt er det jo kun at kunne finde det første af det søgte ord. Man skal gerne kunne trykke F3 og gå videre..


Har iøvrigt også fundet dette søge funktion med den er altså meget mystisk og indsætter mellemrum i starten, linjer og markerer forkert:
http://www.swissdelphicenter.ch/torry/showcode.php?id=2136



Indlæg senest redigeret d. 23.07.2006 16:13 af Bruger #5097
<< < 12 > >>
t