I "gamle dage"(PHP3 tiden) blev PHP interpretet live. Idag bliver det kompileret til bytecode, og derefter kørt af en vm. Det samme er såvidt jeg ved tilfældet med ASP.net. Derfor er der idag ingen grund til at vælge nogle af disse på baggrund af deres hastighed, dels fordi de begge bliver kørt på samme måde, og dels fordi det er millisekunder vi snakker i forskel, så fremt der er en.
Hvis du snakker bcompiler, så er det en option i forbindelse med PHP sigtet på GUI PHP udviklere.
At den skulle være slået til pr default og som en slags cache compilering på samme måde som asp.net (eller JSP for den sags skyld) er noget af en nyhed i mine ører.
Kan du dokumentere dette?
Gerne med et link.
Hvis du vil producere kode der kan køres på alle former for servere, vælg PHP. Hvis du vil have noget kode som gør brug af .NET teknologien, vælg ASP.net. Og hvis du er ligeglad med nogle af disse, vælg det som du foretrækker at skrive din kode i. Husk i øvrigt at ASP.net ikke er et sprog, det er bare et "lag" mellem en klient og et andet sprog. Det var ihvertfald tilfældet med ASP, hvor man f.eks. kunne skrive sine .asp-filer i JavaScript eller VBScript.
ASP.NET giver dig mulighed for at vælge mellem flere sprog, ja, på samme måde som ASP.
Jeg har ledt nettet efter det med den bytecode cache, og finder ikke andet end henvisninger til bcompileren, en udvidelse til PHP som producerer bytecode.
Mangler dog at søge specifikt på Zend sitet, men måske du kan spare mig besværet med det dokumentations link?