php5 vs. asp.net

Tags:    php

<< < 123 > >>
Vær hilset!
Jeg kender selv noget til begge sprog, men har undertiden en smule svært ved at vurdere, om php5 kan konkurrere med asp.net mht. hastighed, loading af sider osv.. Jeg har søgt en del på nettet, men har svært ved at finde noget fra en pålidelig kilde. Derfor henvender spørgsmålet, om hvorvidt php5 er hurtigere eller i det hele taget bedre end asp.net, sig til folk, som ved noget om det. Altså ville en objektiv, underbygget vurdering være dejlig : )

Indlæg senest redigeret d. 16.07.2006 15:28 af Bruger #10105
jeg tror .net er bedre i praksis. Hvor meget bedre kan diskuteres, men jeg tror det er et spørgsmål om petitisser. I bund og grund er det mest af alt et spørgsmål om holdninger, IMHO. Personligt bruger jeg php, fordi jeg ikke bryder mig om microsofts metoder. Ikke fordi det giver mig nogen programmeringsmæssige fordele.

Anders ... er Linux bedre end Windows?

Kommer det ikke mere an på hvilken applikation, hvilken udvikler og forskellige andre parametre som skifter fra projekt til projekt?

Jeg tror en dygtig php udvikler kan slå en dårlig asp.net udvikler uden problemer i de fleste discipliner.

Men det siger måske ikke så meget om php vs. asp.net, som det gør om udviklerne, vel?

Mig bekendt compileres php ikke, ej heller php5, og alene der har du en fordel med asp.net som mig bekendt compilerer sine sider til ILM (eller hvad .net bytecode nu hedder), plus interfacer mere "naturligt" til assembly'er end php interfacer til dll'er. (Nu tænker jeg custom udvidelser, forretnings logik, ikke det som compileres ind i php ... f.eks. mysql support).
Det burde alt andet give en udvikler mulighed for at lave hurtigere kode, men som alt andet i livet kan en forkert mand det forkerte sted ødelægge alt :)

Helt enig med Jonatan.

iøvrigt: Hvis du står og skal vælge hvilket sprog du vil lære dig, og har tænkt dig at arbejde proffessionelt med det, vil jeg ud fra et praktisk synspunkt varmt anbefale dig at holde dig til asp.net. Eftersom det er dét virksomhederne vil have.

Jeg kender allerede en del til php5 og klart mindre til asp.net. Den oprindelige grund til spørgsmålet var egentligt en bestemt applikation, jeg havde tænkt mig at kode. Da jeg går en del op i kodeafviklingens hastighed og kodens "renlighed", tænkte jeg på, om jeg med fordel burde skifte over til asp.net, da koden bliver forholdsvist omfattende. Jeg kan godt følge dig Jonatan.

personligt synes jeg at asp.net generelt har 'renere' kode end php. Men det afhænger jo fuldstændig af koderen, selvfølgelig. Og i sidste ende et spørgsmål om smag og behag.

Jeg vil sige at du får meget mere ud af .NET frameworket end php. Php, i mine øjne, er et script sprog som man bruger til at lave online systemer så som login systemer, communities og andet småt. Jeg vil ikke bruge php bindings (gtk?!) til at lave applikationer med da jeg har det som om at det ville være det samme som at begynde at grave et 42 meter dybt hul med en teske.

Mig bekendt compileres php ikke, ej heller php5, og alene der har du en fordel med asp.net som mig bekendt compilerer sine sider til ILM (eller hvad .net bytecode nu hedder), plus interfacer mere "naturligt" til assembly'er end php interfacer til dll'er. (Nu tænker jeg custom udvidelser, forretnings logik, ikke det som compileres ind i php ... f.eks. mysql support).
Det burde alt andet give en udvikler mulighed for at lave hurtigere kode, men som alt andet i livet kan en forkert mand det forkerte sted ødelægge alt :)

Selvom ASP kompileres gør det dem ikke hurtigere. Man skal huske på at ASP.NET fungere lidt som java, det kompileres til noget byte-code i en eller anden form der skal fortolkes af et større framework. Nu er det sådan at Microsofts .NET framework afvikler har en hulens masse kode den skal kravle igennem for at udføre de forskellige ting, hvor PHP derimod har en mere "let's do it the dirty way"-tilgang, hvilket gør PHP hurtigere og mere effektivt end ASP.NET da den skal afvikle mindre kode for at gøre det samme. Jeg tror nu ikke at det er en hastighed der i realiteten gør nogen større forskel. Jeg ser også PHP som et script-sprog, men ser det ikke som en ulempe da det er mindst lige så sikkert som ASP.NET samt hurtigere. Og så vil mange jo også mene at open source er en stor kvalitet i sig selv.

Foretrækker selv PHP og har lavet nogle større projekter i dette. Er nu selv begyndt at vende hovedet mod .NET, mest fordi at det er det som der står på de forskellige job-annoncer. Men som i andre også siger, så afhænger kvaliteten af en løsning i PHP eller ASP.NET mere af programmøren end af teknologien.

Selvom ASP kompileres gør det dem ikke hurtigere. Man skal huske på at ASP.NET fungere lidt som java, det kompileres til noget byte-code i en eller anden form der skal fortolkes af et større framework. Nu er det sådan at Microsofts .NET framework afvikler har en hulens masse kode den skal kravle igennem for at udføre de forskellige ting, hvor PHP derimod har en mere "let's do it the dirty way"-tilgang, hvilket gør PHP hurtigere og mere effektivt end ASP.NET da den skal afvikle mindre kode for at gøre det samme. Jeg tror nu ikke at det er en hastighed der i realiteten gør nogen større forskel. Jeg ser også PHP som et script-sprog, men ser det ikke som en ulempe da det er mindst lige så sikkert som ASP.NET samt hurtigere. Og så vil mange jo også mene at open source er en stor kvalitet i sig selv.

Foretrækker selv PHP og har lavet nogle større projekter i dette. Er nu selv begyndt at vende hovedet mod .NET, mest fordi at det er det som der står på de forskellige job-annoncer. Men som i andre også siger, så afhænger kvaliteten af en løsning i PHP eller ASP.NET mere af programmøren end af teknologien.

Aha, så compilering til bytecode gør ikke asp.net hurtigere end hvis ikke?
Sjov påstand af en som studerer computer-teknologi.

Det du måske i virkeligheden referer til, er at kode compileret til bytecode (.NET eller Java) ikke er lige så hurtig som kode compileret til maskin kode ... og der har du fuldstændig ret.
Men ... det er stadig langsommere at fortolke (syntax checke osv osv) en side hver eneste gang den køres, end det er at tage fat i gyldig bytecode og exekvere i en VM af en slags.

Mon ikke? :D

Aha, så compilering til bytecode gør ikke asp.net hurtigere end hvis ikke?
Sjov påstand af en som studerer computer-teknologi.

Det du måske i virkeligheden referer til, er at kode compileret til bytecode (.NET eller Java) ikke er lige så hurtig som kode compileret til maskin kode ... og der har du fuldstændig ret.

Der kan vidst ikke være tvivl, som jeg skriver:

Selvom ASP kompileres gør det dem ikke hurtigere. Man skal huske på at ASP.NET fungere lidt som java, det kompileres til noget byte-code i en eller anden form der skal fortolkes af et større framework.

Jeg skriver jo at det kompileres til en bytecode der skal fortolkes af et framework, slet ikke noget med maskinkode. Det jeg mener er selvfølgeligt at det kompileres til det der Microsoft Intermediate Language.

De artikler jeg har læst omkring dette emne har påstået at PHP er hurtigere til at afvikle den samme mængde kode som .NET. Hovedargumentet for denne påstand er at .NET frameworket tager mange systemresource, altså skal lave meget mere for at udføre det som PHP gør når den løber et script igennem. Bare fordi noget kompileres bliver det ikke hurtigere, hvis det runtime environment der faktisk skal køre det, er tungt at danse med. Og det mener jeg da personligt at .NET platformen er, i forhold til PHP's fremgangsmåde.

Men det er selvfølgeligt noget .NET og PHP folk kan diskutere i uendelighed. Og som jeg sagde kommer det nok mere an på programmøren end teknologien. Men jeg mener ikke at PHP er underlegen i forhold til ASP.NET når det kommer til hjemmesider.

Og som en lille sidebemærkning vil jeg lige sige, at jeg ikke kan forstå at det altid er denne diskution folk tager op, og ikke database-problemet i stedet for. PHP-folk bruger i langt de fleste tilfælde en MySQL-database som nemt kan være dobbelt så langsom som en Microsoft SQL Server, og så er det jo klart at ASP.NET virker hurtigere end PHP når PHP spilder al den tid på en langsom database :P

Indlæg senest redigeret d. 18.07.2006 09:33 af Bruger #3296
Men det er selvfølgeligt noget .NET og PHP folk kan diskutere i uendelighed. Og som jeg sagde kommer det nok mere an på programmøren end teknologien.

Enig!

Men jeg mener ikke at PHP er underlegen i forhold til ASP.NET når det kommer til hjemmesider.

De har forskellige kvaliteter.

Og som en lille sidebemærkning vil jeg lige sige, at jeg ikke kan forstå at det altid er denne diskution folk tager op, og ikke database-problemet i stedet for. PHP-folk bruger i langt de fleste tilfælde en MySQL-database som nemt kan være dobbelt så langsom som en Microsoft SQL Server, og så er det jo klart at ASP.NET virker hurtigere end PHP når PHP spilder al den tid på en langsom database :P

Uenig.

Vi snakker igen pærer og bananer når vi snakker MySQL vs SQL Server.
Her er MySQL (ihvertfald som de fleste bruger den) mere simpel og let end SQL Server er det.
Når vi snakker om transaktioner aner jeg ikke hvordan MySQL performer, det har ikke været fuldt understøttet så længe og jeg har ikke læst så mange test resultater (som jeg kunne stole på).
Min erfaring siger mig at til web projekter (mange læsninger, få skrivninger) burde en MySQL kunne følge med en SQL Server ... ja faktisk overgå den i hastighed.
Ydermere er MySQL rimelig nem at sætte op så den scalerer, og jeg tvivler på at SQL Server er det samme, men ved det ikke.

Men en nybegynder som roder med gratis MySQL server, kan sikker lave en løsning som ikke når sokkeholderne på en løsning som en prof udvikler på en SQL Server.

Jeg er sikker på at MySQL bliver ved med at stå stærkt, da de efter hånden har en rigtig database med det hele (transaktioner, stored procedures ...), og stadig meget flexibelt (du blander tabeltyperne efter behov) og derfor meget hurtig i hænderne på en der ved hvad han laver.

På samme måde er SQL Server absolut heller ikke noget lort, selv om den kan være lidt tung. Det kræver dog at den også er i hænderne på en der ved hvad han laver.

Spørgsmålet er så måske bare:
Hvilken server yder bedst hvis den er i hænderne på en nybegynder?
Eller ... hvilken kræver mest tuning og viden for at fungere tilfredsstillende?

Jeg kender ikke svaret.

<< < 123 > >>
t