alt det med ASP/aspx forstod jeg ikke helt, er det ligesom html/htmlx eller hvad det hedder?
Nej, det er ikke på samme måde som forholdet mellem html og xhtml.
xhtml er html som overholder xml standarden, dvs er formatteret korrekt (alle tags lukes osv) og har document type beskrivelse.
Forholdet mellem asp og asp.net, er at asp.net kan minde lidt om asp (hvis man vil), men ellers er det to meget forskellige ting.
Hvad kan man med ASP.NEt som man ikke kan med alm. ASP?
Du kan køre .NET, og så er der noget med compilering vist nok, men jeg er ikke 100% inde i emnet.
Hvad er 3/n applicationer?
3-tier/N-tier betyder 3-lag/?-lag.
3.lag er at man lag deler i 3 lag, lager, forretningslogik og præsentation.
Fordelen (udover at man bedre for styr på større projekter) er at man har bedre mulighed for at skifte enkelte lag ud, uden at det berører andre lag.
Mao. gå fra pdf output til xhtml kunne være et skift i præsentationen, fra mysql til informix eller xml filer kunne være et skift i lageret, tilføje udenlandske moms funktioner kunne være en ændring i forretningslogiken.
Mangler stadig svar på om man kan indstallere komponenter på en "privar" IIS Server, altså en jeg laver localt på min egen computer?
Det kan du godt.
og så vil jeg egentlig også gode vide:
Kan man ikke sende E-mails fra en ASP side til min mail uden der er et ASPEmail komponent lagt ind?
Så skal du rode med SMTP direkte over WinSock ... og med det spørgsmål du stiller vil jeg nok anbefale at du bruger JMail ... særligt hvis du vil sende mails med vedhæftede filer.
er helt ny i det og forstår det ikke helt, så ha tolmodighed
Alle starter et sted, tro ikke andet end at de fleste andre her blot er begyndere som dig selv, eller engang har været det.
Det er de førreste der dumper ud af deres mor med mobil telefon og bærbar.