I gang med ASP

Tags:    asp

Hejsa allesammen ..

Jeg vil godt i gang med at programere ASP, men har lige noget spørgsmål
(Sikkert dybt latterlige for jer der kan finde ud af lortet :)

1. Kan man Indstallere komponenter på en ISS/IIS server som køre på ens egen computer?

2. Hvad er forskellen på ASP, ASP.NET, Aspx osv.

3. Kender i nogen gode tuts. her på nettet, Danske eller Engelske, eller skal man ud og ha fat i en bog?

Håber der er nogen der er cool med et par svar :)

MvH. Dan Bjoler

7 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
alt det med ASP/aspx forstod jeg ikke helt, er det ligesom html/htmlx eller hvad det hedder?

Nej, det er ikke på samme måde som forholdet mellem html og xhtml.
xhtml er html som overholder xml standarden, dvs er formatteret korrekt (alle tags lukes osv) og har document type beskrivelse.

Forholdet mellem asp og asp.net, er at asp.net kan minde lidt om asp (hvis man vil), men ellers er det to meget forskellige ting.

Hvad kan man med ASP.NEt som man ikke kan med alm. ASP?

Du kan køre .NET, og så er der noget med compilering vist nok, men jeg er ikke 100% inde i emnet.

Hvad er 3/n applicationer?

3-tier/N-tier betyder 3-lag/?-lag.
3.lag er at man lag deler i 3 lag, lager, forretningslogik og præsentation.
Fordelen (udover at man bedre for styr på større projekter) er at man har bedre mulighed for at skifte enkelte lag ud, uden at det berører andre lag.
Mao. gå fra pdf output til xhtml kunne være et skift i præsentationen, fra mysql til informix eller xml filer kunne være et skift i lageret, tilføje udenlandske moms funktioner kunne være en ændring i forretningslogiken.

Mangler stadig svar på om man kan indstallere komponenter på en "privar" IIS Server, altså en jeg laver localt på min egen computer?

Det kan du godt.

og så vil jeg egentlig også gode vide:
Kan man ikke sende E-mails fra en ASP side til min mail uden der er et ASPEmail komponent lagt ind?

Så skal du rode med SMTP direkte over WinSock ... og med det spørgsmål du stiller vil jeg nok anbefale at du bruger JMail ... særligt hvis du vil sende mails med vedhæftede filer.

er helt ny i det og forstår det ikke helt, så ha tolmodighed :)

Alle starter et sted, tro ikke andet end at de fleste andre her blot er begyndere som dig selv, eller engang har været det.
Det er de førreste der dumper ud af deres mor med mobil telefon og bærbar.

det kommer jo også an på, hvad du har til rådighed mht. server. hvis dette er ligemeget, vil jeg dog stadig mene, at asp ikke er værd at overveje. valget må være mellem php og asp.net og her vil jeg anbefale php siden du er nybegynder. men det er jo kun min personlige mening : )

Internet Information Server - IIS

Asp er ActiveX Server Page - scripting i VBScript, men også andre MS script-sprog (JScript ...)

ASP.NET er .NET's svar på ASP, eller ASP's viderudvikling om du vil.
Sider som ender med aspx, er ASP.NET sider.
ASP.NET kan minde meget om Asp, hvis man vil, men kører altså .NET, og giver mulighed for at mere "flydende" 3/N-tier applicationer, sådan som man kender det fra f.eks. Jsp.

Håber det hjalp lidt.

Okay IIS, så vej jeg da det :)

alt det med ASP/aspx forstod jeg ikke helt, er det ligesom html/htmlx eller hvad det hedder?

Hvad kan man med ASP.NEt som man ikke kan med alm. ASP?

Hvad er 3/n applicationer?
__

Mangler stadig svar på om man kan indstallere komponenter på en "privar" IIS Server, altså en jeg laver localt på min egen computer?

og så vil jeg egentlig også gode vide:
Kan man ikke sende E-mails fra en ASP side til min mail uden der er et ASPEmail komponent lagt ind?

er helt ny i det og forstår det ikke helt, så ha tolmodighed :)

efter min mening har asp slet ikke noget med asp.net at gøre.. groft sagt : ).. det kommer lidt an på hvilket sprog man ønsker at kode i, da asp.net jo kan kodes med flere forskellige sprog. vb minder om asp, mens c# minder om php. derudover kan jeg pøse lidt ud af min egen erfaring. jeg startede også med asp, men er nu efter lang tid gået over til php, hvilket jeg finder meget bedre. så måske ville php i virkeligheden være værd at overveje før du kommer for godt i gang med asp. der er en positiv ting at alt er freeware. f.eks. er et email komponent integreret i sproget. hvad jeg selv er kommet frem til i hvert fald, er at php er mere "helt" end asp er i sig selv. så kan man selvfølgeligt begynde at holde php op imod asp.net. Her vil jeg dog til enhver tid mene at asp.net er meget mere komplekst at arbejde med.

Indlæg senest redigeret d. 14.07.2006 20:01 af Bruger #10105
Jeg tror en php løsning kan være meget mere kompleks end en tilsvarende asp.net løsning.
Jeg tror også at n asp-net løsning kan være meget mere kompleks end en tilsvarende php løsning.

Det kommer an på hvad du laver, hvad der egner sig bedst for jobbet.

Og så kan du få det meste du når med asp.net, opent og gratis med Jsp. Der er conatiners (apache tomcat) og udviklingsværktøjer (netbeans) som er både åbne og gratis.
Så det har php ikke patent på, og selv med OO php i version 5, er det stadig et script.

På godt og ondt.

Vil du have noget super hurtigt (udviklingstid) til små webprojekter, så kik på RoR, som er en Ruby baseret projekt templating med blandt andet den smarte feature at man definerer sine data strukturer direkte i databasen og at projektet ændrersig dynamisk efter databasen (du kan ændre type i databasen og strax fanges ændringen ved næste kørsel) ... nice.

Asp, asp.net og php er ikke de eneste valg i verden.

Huh ! er meget forvirret nu :D Den ene siger Php er det bedste, den ande siger ASP er det bedtse .. jeg har aldrig rigtig hørt om andre programerings sprog til web end Php og ASP.

Ved godt man kan ligge nogen små java programmer ind på ens site også .. men det vil jeg ikke i gang med endnu :)

t