Ændre bogstaver til tal!

Tags:    php

Sidder og arbejder med et script som viser byer i alfabetisk rækkefølge. Hvert bogstav-header vises med et image (A.png, B-png osv. osv). Problemet er bare når jeg kommer til ÆØÅ da mine images hedder Æ.png, Ø.png og Å.png. HTML siden kan ikke forstå de tre bogstaver og viser derved ikke noget image. Jeg har så prøvet med ae.png, oe.png og aa.png hvilket så giver et nyt problem. Den vælger så det første af bogstaverne dvs. at aa.png kommer efter a.png! Så tænkte jeg at jeg måske kunne, via et array eller lignene omdøbe bogstaverne til tal, så a.png blev til 1.png osv. Håber der nogen der kan hjælpe...

Fold kodeboks ind/udKode 

Håber nogen kan hjælpe...

4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
hvordan vil du sætte $i til 'a', og derefter $i++?
++ er plus en, som i integer, tal, det kan du ikke gøre med en streng.

en anden ting.
i php kan du godt bruge danske bogstaver, så du kunne egentligt bare lave et array, med bogstaver som keys, og billedet som value.

$array['a'] = 'a.png';
....
$array['æ'] = 'ae.png';
$array['ø'] = 'oe.png';

det burde virke, jeg ved ikke helt hvordan arrayet vil blive sorteret hvis gør det derefter.

Indlæg senest redigeret d. 11.07.2006 20:46 af Bruger #6546
Sidder lidt og arbejder med den her løsning, men kan bare ikke se hvor jeg skal indsætte den i scriptet... Any ideas!?!?

Fold kodeboks ind/udKode 

Hvis du vil lave bogstaver om til tal, så tag et kig på den funktion som Jonatan Hertel så fint smed et link til, så bliver dine bogstaver omregnet til ascii tal.

t