Spam i gæstebog!

Tags:    asp.net

Hej folkens!

Håber virkelig at der er nogen der kan hjælpe mig med det her for det irriterer mig grænseløst.

Problemet er at på min webside til mit musik (www.deepfly.net) har jeg en gæstebog som folk kan skrive i men den bliver bombarderet med alle mulige indlæg der er ren spam.

Dette vil jeg meget gerne til livs!

I kan se det på siden og finde ud af hvad jeg mener.

Hvordan ville i løse det problem?

Det hele er lavet i ASP.Net og data bliver gemt i et XML-dokument.

Håber som sagt meget at der er nogen der kan komme med nogle gode løsningsforslag til det her.

Indlæg senest redigeret d. 11.07.2006 15:07 af Bruger #2243
6 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 13 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Jonas,

Jeg har selv haft samme problem. Det er ikke specielt muntert. Jeg kan anbefale dig følgende komponent. Det er freeware og ikke svært at bruge. Komponentet hedder FormShield.

Se her:
http://www.asp.net/ControlGallery/ControlDetail.aspx?Control=2371&tabindex=6

Med venlig hilsen

Janus Kamp Hansen

Du kan gøre noget andet meget simpelt, nemlig lave en knap som brugren skal trykke på. Når brugeren har trykket dukker felterne op til at skrive beskeden, og en knap til at submitte indlæget. Det har jeg gjort, og det virkre fint.

Du kan se eks. her:

http://donnerfar.dk/Gbook.aspx

Jeg går ud fra at det er et problem med automatisk spam fra en eller anden spam-crawler-bot fra onde mennesker.

Du kunne lave et javascript som ændrer action på din form til den rigtige når brugeren har submittet ... det kan de færreste spam-botter nok klare.

Alternativt kunne du producere noget menneske læsbart grafik, og gennem session tjekke om brugeren har fyldt et ekstra felt ud med denne tekst (som ændrer sig naturligvis).

Andre ideer jeg lige kan komme på, indebærer for meget manuelt arbejde, så jeg skal spare udvikleren for at hoste de ekstra unødige bytes :P

Du kunne lave et javascript som ændrer action på din form til den rigtige når brugeren har submittet ... det kan de færreste spam-botter nok klare.

Hvad mener du præcist med det her? Er ikke helt med :)

F.eks. :

<form action="forkert_url.aspx" method="" onsubmit="this.method='rigtig_url.aspx';return true;">

ikke testet

Hej Jonas,

Jeg har selv haft samme problem. Det er ikke specielt muntert. Jeg kan anbefale dig følgende komponent. Det er freeware og ikke svært at bruge. Komponentet hedder FormShield.

Se her:
http://www.asp.net/ControlGallery/ControlDetail.aspx?Control=2371&tabindex=6

Med venlig hilsen

Janus Kamp Hansen

Hvad mener du præcist med det her? Er ikke helt med :)

Alternativt kunne du producere noget menneske læsbart grafik, og gennem session tjekke om brugeren har fyldt et ekstra felt ud med denne tekst (som ændrer sig naturligvis).

Er det ikke lidt meget for brugeren at udføre bare for at skrive i en gæstebog? ;)

Tak for dine idéer. Havde lidt tænkt på om man ikke kan lave en liste med IP-adresser som der automatisk bliver tjekket op på for at finde ud af om den IP har ret til at skrive i gæstebogen? Så kunne man jo bare finde ud af hvilken IP spammen kommer fra og banne dem...?

Indlæg senest redigeret d. 11.07.2006 19:50 af Bruger #2243
Hmmm ja kunne man måske også... Er der ikke andre muligheder? Noget server-side? Det er jo ASP.Net.

t