Sharede biblioteker på WinXP

Tags:    diverse

Jeg har på en eller anden måde fået indstillet mine windåse XP'er fjollet.

Jeg vil gerne kunne tilgå udvalgte biblioteker på en maskine fra de andre i netværket.
Jeg har derfor "shared" dem.

Af en eller anden årsag kan jeg kun tilgå dem såfremt gæste-kontoen på den maskine der deler ud af bibliotekerne er aktiv, og det er ikke særlig praktisk.

Jeg har oprettet en bruger med samme navn på alle maskinerne i netværket. Jeg har prøvet både med og uden passwords.

Er der nogen der ved hvilken switch jeg skal trigge (og hvordan) for at man kan se bibliotekerne uden at gæstekontoen er aktiveret?

Det er iøvrigt WinXP Prof på "serveren", og der er både WinXP Home, og WinXP Prof som klienter.

/Jens

7 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Jens

Det er en godt gemt setting du skal have ændret.

Du skal ind i dit kontrolpanel under Lokale Sikkerhedsindstillinger.

Ude til venstre vælger du Lokale politikker->Sikkerhedsindstillinger.

Så får du en liste frem med indstillinger, der skal du finde "Netværksadgang: Delings og sikkerhedsmodel for lokale konti"

Dobbeltklik på indstillingen og sørg for den står til klassisk, ellers ville alle der prøver at tilgå dine delte mapper prøve at authe som gæst.

MVH
Loke Dupont

Hvis jeg ikke husker helt forkert så er det et eller andet åndsvagt med du skal oprette en bruger på "serveren" som hedder det, brugeren på "klienten" hedder. Så hvis "klientens" brugernavn er søren, skal du oprette en bruger på "serveren" der hedder søren. Det er meget lamt. Ellers kan du prøve at logge ind på "serveren" med brugernavnet Administrator, når du vil ind i den sharede mappe. Havde samme problem da jeg skulle hente noget fra min xp pc, og sad ved min Mac. Endte vist med enten at logge ind som Administrator eller Guest.

Hej Jonas

I mit spørgsmål gjorde jeg opmærksom på at jeg har oprettet en bruger med samme navn på alle maskiner ;)

Når jeg forsøger fra maskine B at tilgå et shared drev på maskine A, såfremt gæstekontoen er deaktiveret, får jeg en dialogboks op hvori jeg skal indtaste logon-oplysninger, med navn og password. Det er i og for sig fint nok bortset fra, at brugernavnet er udfyldt med "Gæst" og er disabled (= grå, man kan ikke skrive i feltet). Password feltet kan man godt skrive i.

/Jens

Har du prøvet at mappe et netværksdrev. Det gøres ved at højreklikke på Netværkssteder og trykke "Opret forbindelse til et netværskdrev". Der mener jeg nemlig godt du kan skriver brugernavn og kodeord.

Det er ikke mappede netværksdrev jeg ønsker at opnå.
Jeg ønsker at oprette forbindelse til et shared bibliotek med \\\\servernavn\\sharenavn, og det kan jeg kun såfremt gæstekontoen er åben.

Bemærk at du kun kan det på en XP Pro installation.

Loke

Det var jo lige præcis det der skulle til. Tak for hjælpen.

Du får de 50 point

t