hey jeg vil gærene lære og programer i java men jeg fatter ikke hvordan man kommer ind der var man skal programer
håber i vil hjælpe mig så jeg kan komme der ind
ps hvilken java vation skal jeg bruge
Der er ikke noget sted du skal "komme ind", så at sige.
Det du skal, er at programmere i Java, og til det laver du nogle filer som hedder .java til sidst, men ellers blot er som almindelige tekst filer.
Du kunne bruge notesblok i Windows til at lave disse, hvis du altså kan skrive selve Java programmerings sproget.
Det der så sker for at få disse tekst filer lavet til et program, er at man kompilerer dem til bytecode, en slags maskin-kode til en virtuel Java maskine.
Resultatet af en kompilering af Test.java giver Test.class.
Class filer er binære, ligesom exe/dll/what-ever, og dem kan du ikke rigtig editere i notepad.
Til gengæld kan du køre dem med Java.
Til tekst editering: Notesblok
Til kompilering: javac.exe
Til kørsel: java.exe eller wjava
Java værktøjerne får du gratis fra java.sun.com.
Samme sted finder du versioner som inkluderer Netbeans ... et IDE (sammenbygning af Notesblok og Java værktøjs forlængere med mere), som også er gratis og kan anbefales.
Java kommer i flere udgaver end bare forskellige versions numre.
Java 2 Standard Edition (J2SE) er den almindelige så at sige, den brede, og jeg kan anbefale denne.
Java 2 Mobile Edition (J2ME) er til små platforme (Mobiler, PDA, whatever) og den kan du også bruge fra Netbeans.
Nok om det .. måske misforstod jeg spørgsmålet