Chat - Hvordan?

Tags:    delphi

Nu har jeg prøvet en million gange at lave et chat program, med både "Serversocket" og "Clientsocket" og med Indy 10...

det virker fint med "Serversocket" og "Clientsocket" men jeg kan ikke find ud af hvordan jeg bruger det over internettet!

så mit spørgsmål er:

hvordan kan jeg lave en chat med "Serversocket" og "Clientsocket" eller Indy eller noget andet gratis som kan virke over internetttet?



7 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Der følger såmend et eksempel med Delphi :)

Jeg kan ikke præcist huske hvad det hedder, men det ligger under Borland/Delphi/demos et-eller-andet...

Men hvis din kode virker mellem to pc'ere på et intranet, kan det næsten kun være firewalls eller forkerte ip-adresser der forhindrer det i at virker på det store net.

TCP/IP protokollen skelner i den forstand ikke på om det er intranet eller internet.

Men prøv da følgende trin:

1) Slå din firewall fra i begge ender.
2) Check i begge ender at du HAR routet portnummer hvad-du-end-bruger videre til en bestemt maskine (evt plug pc'en direkte til væggen... Men ikke ret længe)



/Jens



Hvad er det helt præcist der ikke virker?

Hvis du i begge ender har sat port nummer og ip-adresse op, bør der ikke være forskel på om det er internettet eller lokalnettet. Men der er et par ting:

Hvilke IP-numre benytter du, du kan jo f.eks ikke benytte 192.168.xxx.xxx adresserne, du skal have de adresser som din maskine har ude i verden.

Har du en firewall? Har du sat port nummer og applikation op i firewallen?

Har du selv en router? Har du i dennes NAT tabel sat port nummeret op til din PC?

Når du siger at det ikke virker... Hvilken fejlmeddelelse får du?

/Jens Fudge



Clienten siger:

Windows socket error: Et forbindelsesforsøg mislykkes, fordi den, der tilsluttede, ikke svarede korrekt efter en periode, eller forbindelsen mislykke, fordi den tilsluttede vært ikke svarede (10060), on API 'connect'

og jeg har indtastet den IP jeg finder på www.myip.dk


og jeg har prøvet at sætte den i min router, men jeg er ikke sikker på at det var rigtigt....



OK, så har du udgangspunkt den rigtige IP adresse (tror jeg).

Har du en firewall hvor du tillader trafikken? Prøv evt. midlertidig at slå din firewall fra helt, og se om du så kan (Firewallen i begge ender skal slåes fra).

Det der skal stå i din router er, at al trafik der kommer på port xxxx skal routes til pc'en med ip adresse xxx.xxx.xxx.xxx





jeg kan stadig ikke få det til at virke....


kan du evt. lave et eksempel og så uploade det så jeg kan se om jeg har lavet en fejl?



jeg kan stadig ikke får det til at virke...



Jeg er bange for at du må nærlæse brugermanualen til din router så.
For hvis dit chatprogram, og Delphi's demo der medfølger virker på LAN'et virker det også på WAN'et. Der er et eller andet andet der stopper det, og det er næsten helt sikkert din NAT tabel i routeren.

/Jens



t