Podcast portal

Tags:    php

Hej Danmark,

Jeg savner en php programmør med kendskab til mysql der er frisk på at medvirke til sådan projekt! Jeg har selv ideen til hvordan vi gør det men mangler den praktiske udformning af scripts m.m. jeg kan selv bistå med design og layout. Håber nogen vil synes om projektet! Såfremt i finder det interessant er i mere end velkomne til at skrive på jastr (a) iscan.dk

4 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Regner du med at der bliver tale om betaling til de involverede parter, eller bliver det gratis og frivilligt arbejde?

Personligt er jeg frisk, såfremt:
- Der er betaling (bare rolig, jeg er ikke dyr though :P).
- Systemet bliver åbnet (open source).

Hvis du vil udvikle open source, må du ifølge definationerne da ikke tage betaling for det?
Alt Open Source, kommer som jeg har forstået det, under GNU license. Hvis du vil have penge for at udvikle noget, der er frit til brug (sourcecode) for andre, må du så udvikle freeware for Jacob Strømlund. Jeg ved selvfølgelig ikke hvad hans interesser i det her er :)

En af definationerne fra Google, Software that is developed, released to and can be modified by the public, free of charge.

Ovenstående siger jo, som før nævnt at du ikke må tage penge for at udvikle Open Source.

Det passer ikke. Open Source (GNU Open Source), betyder "Free as in freedom". Altså, frit som i frihed, ikke som i gratis.

Det er en meget generel fejl at tro, at open source skal være gratis.

Jeg kan nævne dig flere eksempler på kommercielle open source projekter; StarOffice og visse Linux Distributioner (Redhat Enterprise fx).

Alle er de Open Source, men ikke gratis.

Open Source betyder at man som slutbruger har de samme rettigheder som den person som programmøren, til at bruge, redigere og videredistribuere programmet.

Open Source er heldigvis ikke det samme som GNU software (eller software der er dækket af GNU licens).

Alle og enhver har altid fuld ret (og pligt) til at levere GNU software videre til andre inklusive source code.

Man må gerne tage penge for GNU software, man da alle (som ovenfor anført) har ret til at give den videre er der ikke så mange der har lyst til at betale for GNU software.

Når man køber en Linux som f.ex. Red-Hat betaler man for selve CD'en, noget support, Red-Hats egen kode. Selv Linux delen og GNU delen af Linux er gratis.

Man kan godt blive betalt for at lave open software, hvis den der betaler synes at det skal være open source.
Men hvis jeg betalte nogen for at lave software tror jeg ikke at jeg ville give det til andre gratis.

t