genbruge links

Tags:    programmering

Hej

Jeg har tidligere designet html sider i frames, hvilket jo ikke er særligt kønt, men det har fordelen at det er simpelt at lave en menu som genbruges på alle sider.

Hvordan gør man det med CSS?

Jeg har lavet www.lkhojskole.dk/nyside som jeg efterhånden er tilfreds med, men nu skal jeg så have lave ca 60 undersider, og derfor vil jeg jo gerne have en løsning hvor jeg kan rette i menuen et sted så det retter på alle 60 sider.

Men lige nu ligger menuen jo i index.html filen og ikke i style.css scriptet. Er det forkert og kan man gøre det anderledes?

3 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Kig på et serverside script sprog, som fx PHP, ASP eller ASP.NET.

Det er den bedste måde at gøre det på. Det er især include/require i PHP eller SSI (Server side includes) i ASP, som du skal lære noget om.

Ved at bruge det kan du lave en fil med menuen som du så inkluderer på alle siderne. Det vil sige at serveren automatisk indsætter menuen på den enkelte side hver gang der er en bruger der efterspørger den pågældende side.

tak

Hvis dine sider skal holdes i HTML og ikke ASP, PHP og lignende så gem din fil som .shtml i stedet for .htm(l).

Det sted i din .shtml-fil hvor du så vil have din menu indsætter du så bare <!--#include file="din_menu_fil.htm"-->

Et færdigt eksempel kunne jo se således ud:
index.shtml
Fold kodeboks ind/udKode 

menu.html
Fold kodeboks ind/udKode 

Hvorefter når du går ind i kildekoden på index.shtml vil kilden se sådan her ud:
Fold kodeboks ind/udKode 

Hvis det ikke hjalp, så søg lidt rundt på google.
Mener også der er en SSI tutorial på www.HTML.dk.

t