Ajax...

Tags:    html css

Nu har jeg efterhånden kigget efter AJAX-artikler og -indlæg her på siden i et stykke tid.. men aldrig fundet noget brugbart :)
Så jeg har søgt på google og er efterhånden ved at have lært hvad det går ud på.

Jeg vil derfor høre om andre herinde er interesserede i AJAX, og om jeg evt. skulle skriv en/flere artikler om emnet?

AJAX er Javascript som snakker med serveren ved at sende XML frem og tilbage ... thats it!

Skriv du endelig en artikel om det, AJAX er hot, men de fleste har nok lavet noget der minder om med hidden frames som opdateres med form posts gennem javascript ... nu kan man bare gøre det rimeligt ensartet og med XML (som også stadig er hot :)).

Jeg ved jeg ville ihvertfald læse din artikel, hvis det er det du spørger om :D

Hvis du vil have jeg siger "please", så glem det. :)

AJAX er ikke "bare" javascript som snakker med serveren!

Der er en grund til at det hedder ASYNKRONT javascript og xml ;) Det skyldes den simple grund, at elemeneter ikke nødvendigvis downloades i den rækkefølge, som de står i i koden. Dvs. du kan vente med at downloade f.eks. javascript libaries og andet som bare forlænger loading time i brugerens øjne - og så downloade det senere når siden er vist.
Desuden har du mulighed for at køre flere down-/uploads på samtidig, hvilket ikke kan gøres normalt (om ikke andet så ikke i header sektoren, de fleste nye browsere kan downloade 2-4 elementer i body-sektionen).

Jeg har også brugt den "skjulte iframe" løsning førhen, men AJAX kan lette processen og generelt optimere loading- og processing tiden.

Men du kan jo læse mere, hvis jeg får skrevet artiklen.

Jeg ved godt hvad AJAX står for :)

Javascript som snakker XML med serveren.
Javascript som ikke kommer sammen med data (XML), men snakker med serveren gennem en komponent.

Denne komponent kan snakke synkront eller asynkront med serveren. Er det så kun AJAX når den bruges asyncront?
Det tror jeg ikke.

Jeg glæder mig til artiklen.

Hej Mads,

Jeg synes bestemt det er noget du bør skrive en eller flere artikler om. Jeg har selv overvejet at gøre det samme, med fokus på hvordan man bruger AJAX sammen med ASP.NET (det er det jeg har rodet med indtil videre), så skriv endelig løs - jeg er sikker på at det vil blive et hit! :)

Mvh.

Kasper (TSW)

IE kan stadig kun håndtere to header kald på samme tid....

t