løkke forfra igen

Tags:    delphi

Jeg er igang med at lave et system til min WebEditor som gør at hvis der åbnes to dokumenter i editoren vil de navngives forskelligt som eksempel dette:

index 1
index 2


Her ses den meget enkle kode som den ser ud lige nu:

Fold kodeboks ind/udKode 



Problemmet er at efter koden:
tabnum := tabnum+1;
så skal løkken gennemføres en gang til for at se om der nu også findes et åbent dokument med id'et "2"! Altså den skal blive ved ind til den finder et id som ikke er brugt!

Men hvordan gør jeg det.


Jeg håber i forstår hvad jeg skriver. Det er lidt svært at foklare. Det jeg søger er vel en form for do-until løkke? :S



4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
du kan bruge et delphi set til det skulle jeg mene.


Fold kodeboks ind/udKode 


put 1 list box og 2 knapper på formen for at se eksemplet husk at navn give dem rigtigt(burde være rigtigt default), og link knapperne til deres funktioner.



Hmm nej det kan jeg da ikke. Ville jo gerne have den kun skulle fortsætte med løkken hvis idet allerede fantes. Men kan selvfølgelig bare lave en løkke som er sat til måske 20. Så vil den tjekke 20 gange igennem, ligegyldigt hvad. Men det er altså ikke særlig smart. For vil nu gerne have der kunne være en milliard sider åbne!



den eneste reele sandhed i der er at min kode kun tilladte et id på 250, i tilfælde at du ikke ved det exiter et break en forløkke og da der står et break inde i if en if sætning der tjekkede om for løkkens tæller i ikke var i sættet ville for løkken breake på det første tilgængelige i der ikke var i sættet og dermed havde du fundet dit id som ville være værdien af i.

Mener iøvrigt ikke at det er særligt sagligt at sige du godt vil have 1 milliard sider ådne da hvis ikke din maskine er brudt sammen længe inde det så vil din tabcontrol formentlig være fuldkommen ubruglig og hvis man antar at det tager en person 1 sekund at åbne en ny side så ville det tage personen et sted i omegnen af 761 år at åbne så mange sider hvad såvidt vides er væsentlig længere end den længst levende mands levetid.



t