At blive Delphiprogramør...

Tags:    delphi

User
Bruger #298 @ 28.02.03 20:56
Jeg har for længe siden gennemgået en absolut-begynder-delphi-bog og nu er lysten til at komme igang igen så småt ved at være der, spørgsmålet er så bare...hvordan gør jeg?
Hvordan kommer man for alvor igang, og jeg mener for alvor. Altså ikke sådan at jeg vil ha' en absolut genvej til at blive superdygtig, nej, jeg vil blot have nogle forslag til hvordan man arbejder sig frem mod at blive så dygtig til skidtet at man kan bruge det til andet end små latterlige "Hello world"programmer osv...? Hvilke bøger? og i hvilken rækkefølge? hvilke net-tutorials? hvilke artikler er gode?

Håber på nogle gode forslag :)
MVH Mikkel Kongsfelt



4 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg har for længe siden gennemgået en absolut-begynder-delphi-bog og nu er lysten til at komme igang igen så småt ved at være der, spørgsmålet er så bare...hvordan gør jeg?
Hvordan kommer man for alvor igang, og jeg mener for alvor. Altså ikke sådan at jeg vil ha' en absolut genvej til at blive superdygtig, nej, jeg vil blot have nogle forslag til hvordan man arbejder sig frem mod at blive så dygtig til skidtet at man kan bruge det til andet end små latterlige "Hello world"programmer osv...? Hvilke bøger? og i hvilken rækkefølge? hvilke net-tutorials? hvilke artikler er gode?

Håber på nogle gode forslag :)
MVH Mikkel Kongsfelt


Hej :)

Da jeg startede, læste jeg artiklerne her på udv.dk, og derefter gik jeg bare igang med at prøve at lave nogle programmer. Hvis jeg så stødte ind i nogle problemer, spurgte jeg rundt omkring.

Gode sider:
Her!
http://delphi.about.com
http://www.delphi3000.com





User
Bruger #710 @ 01.03.03 17:44

Hej Mikkel !

Jeg har selv prøvet at være helt nybegynder i et programmeringssprog, og
dengang kan jeg godt huske jeg var lidt forvirret. Alle de små tutorials
der lærer en at lave små "Hello, here I am, World"-programmer kan ikke bruges til
en "skid"!

Jeg stødte på en bog, som gjorde jeg fik mit "gennembrud" i Delphi.
Den hed: - Programkonstruktion med Delphi - skrevet af Tolstrup, Reese og Mønsted.
http://www.tolstrupdata.dk - her kan bogen bestilles, men du kan jo starte med at låne den
på biblioteket. Jeg mener du kan læse lidt om den her på udvikleren.dk, under "bøger".
Jeg synes bogen var god fordi den efter hvert kapitel, havde opgaver som var bygget på
de nyindlærte færdigheder. På den måde fik man afprøvet om man havde forstået noget af det
(du skal ikke blive lost, hvis du ikke altid forstår tingene i bogen).

En ting du skal være bevidst om er at det kræver "tid og engagement", og du
vil sikkert opleve en del fustrationer fordi dine forsøg ikke altid lykkedes.
Du skal blive ved - for erfaring kan man ikke få nok af.

Håber det hjalp dig lidt, men du skal bare spørge igen!
VH.
MF





Jeg har for længe siden gennemgået en absolut-begynder-delphi-bog og nu er lysten til at komme igang igen så småt ved at være der, spørgsmålet er så bare...hvordan gør jeg?
Hvordan kommer man for alvor igang, og jeg mener for alvor. Altså ikke sådan at jeg vil ha' en absolut genvej til at blive superdygtig, nej, jeg vil blot have nogle forslag til hvordan man arbejder sig frem mod at blive så dygtig til skidtet at man kan bruge det til andet end små latterlige "Hello world"programmer osv...? Hvilke bøger? og i hvilken rækkefølge? hvilke net-tutorials? hvilke artikler er gode?

Håber på nogle gode forslag :)
MVH Mikkel Kongsfelt

Yeah Baby, Yeah!

Jeg har selv benyttet den bogen, som ovenstående person foreslår, i forbindelse med datalogi undervisning i gymnasiet. Den er meget god at komme igang med. Jeg selv har lært mest ved at sidde og bakse med programmet, men jeg har stadig en del at lære. Dog er jeg ved at udvikle et program, som kan kyptere efter RSA standarden (temmelig kompliceret kryptering - bla. talteori m.m.), hvilket foreløber udmærket. Det jeg vil pointerer med dette eksempel er, at jeg "kun" har haft datalogi i ca. 8 måneder med et par lektioner om ugen. Så jeg vil helt klart foreslå den omtalte bog. Endvidere vil jeg foreslå at du i høj grad brugen hjælpefunktionen i Delphi. Hvis du eksempelvis vil vide hvad en 'Integer' er for en størrelse skriver du blot det i kodevinduet, lader markøren stå midt i 'Integer' og trykker F1. Derudover kan jeg også foreslå at kigge nærmere på 'Delphi 4 Programmering' af Per Amdahl Steffensen (den kan du også låne biblioteket). Men for lige at understrege det igen. Bøgerne er kun ment som en start - du vil lære mest ved at stille dig selv udfordringer. Et eksempel kunne være at dividere to tal, som brugeren skriver ind i et par Edit-bokse for derefter at udskrive resultatet i ny Edit-boks osv. osv. På et tidspunkt vil nå et niveau, hvor fagudtrykkene m.m. begynder at give mening og det er der du vil udvikle dig mest. God fornøjelse!
Jacob Christiansen



Ja!, jeg ved tråden er gammel. Jeg har også læst "Programkonstruktion med Delphi" den er god fordi man selv for lidt udfordring! Svarene på de spørgsmål der kommer undervejs bliver dog desværre ikke besvaret!



t