Thumbnail med php?

Tags:    php

<< < 12 > >>
Ja, nu har jeg så rodet rundt på nettet for at finde ud af om php virkeligt kunne genere thumbnails... Og det ser ud til at være tilfældet.. Er stødt ind i op til flere koder der ligger på nettet, men desværre er disse koder _MEGET_ sparsomt kommenteret, så det er umuligt for mig at implementere det i mit system... Har været inde og søge på flere af funktionerne på php.net, men det giver mig desværre ikke nok svar, så nu prøver jeg lykken her - i plejer at være dygtige ;) :)

Det jeg skal bruge er egentlig bare en funktion der kan kaldes med et eller flere parametre allá:

Fold kodeboks ind/udKode 

Forklaring:
¤ $url indeholder hele stien til billedet "pics/mappe/navn.jpg"
¤ Thumbnailen skal helst placeres i samme mappe, og have samme filnavn som originalen (bare med thumb inskudt) "navn.thumb.jpg"
¤ Alle mine billeder er af typen .jpg (jpg, JPG, JPEG)
¤ Thumbnailen skal være 100px bred, og have samme forhold mellem højde og bredde som originalen
¤ Koden skal køre sammen med et uploadscript - så det ville være rart hvis den bare kunne includes, og så kaldes med CreateThumb($sti/til/billedet);

Ved godt det er en stor mundfuld, men håber der er en der kan hjælpe, og evt. kommentere koden godt :P Skal jo helst lære lidt af det oss ;)

Indlæg senest redigeret d. 15.06.2006 19:59 af Bruger #5601
12 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Så nu har jeg så siddet og leget med koden i lidt over en uge, og har rettet koden helt til...

Så bare for folks skyld har jeg valgt at lægge den nye kode ud...

Har rettet en enkelt ting... Hvis originalbilledet er taget på højkant (dvs højde er større end bredde), så ser thumben grim ud, da den så vil blive 100 pixel bred, og derfor næsten dobbelt så høj som de thumbs som er på almindelig led (dvs bredde er større end højde).
Kiggede derfor på de thumbs som mit normale thumbnail program laver (HTML Slide Show Wizard), og fandt ud af at de thumbs der her er højere end de er brede er 100 pixel høje istedet.

Derfor denne (simple) tilføjelse til Jonas(Decko)'s kdoe:
Fold kodeboks ind/udKode 

... så den fulde kode istedet ser sådan ud:

Fold kodeboks ind/udKode 

Indlæg senest redigeret d. 28.06.2006 22:16 af Bruger #5601
Godt at du kunne bruge det til noget ;). Håber andre får glæde af det nu, med den lille forbedring.

<< < 12 > >>
t