Ja, nu har jeg så rodet rundt på nettet for at finde ud af om php virkeligt kunne genere thumbnails... Og det ser ud til at være tilfældet.. Er stødt ind i op til flere koder der ligger på nettet, men desværre er disse koder _MEGET_ sparsomt kommenteret, så det er umuligt for mig at implementere det i mit system... Har været inde og søge på flere af funktionerne på php.net, men det giver mig desværre ikke nok svar, så nu prøver jeg lykken her - i plejer at være dygtige
Det jeg skal bruge er egentlig bare en funktion der kan kaldes med et eller flere parametre allá:
<?php
function CreateThumb($url) {
// en masse kode - det er her i kommer ind i billedet :P
}
?>
Forklaring:
¤ $url indeholder hele stien til billedet "pics/mappe/navn.jpg"
¤ Thumbnailen skal helst placeres i samme mappe, og have samme filnavn som originalen (bare med thumb inskudt) "navn.thumb.jpg"
¤ Alle mine billeder er af typen .jpg (jpg, JPG, JPEG)
¤ Thumbnailen skal være 100px bred, og have samme forhold mellem højde og bredde som originalen
¤ Koden skal køre sammen med et uploadscript - så det ville være rart hvis den bare kunne includes, og så kaldes med CreateThumb($sti/til/billedet);
Ved godt det er en stor mundfuld, men håber der er en der kan hjælpe, og evt. kommentere koden godt
Skal jo helst lære lidt af det oss
Indlæg senest redigeret d. 15.06.2006 19:59 af Bruger #5601