Thumbnail med php?

Tags:    php

<< < 12 > >>
Ja, nu har jeg så rodet rundt på nettet for at finde ud af om php virkeligt kunne genere thumbnails... Og det ser ud til at være tilfældet.. Er stødt ind i op til flere koder der ligger på nettet, men desværre er disse koder _MEGET_ sparsomt kommenteret, så det er umuligt for mig at implementere det i mit system... Har været inde og søge på flere af funktionerne på php.net, men det giver mig desværre ikke nok svar, så nu prøver jeg lykken her - i plejer at være dygtige ;) :)

Det jeg skal bruge er egentlig bare en funktion der kan kaldes med et eller flere parametre allá:

Fold kodeboks ind/udKode 

Forklaring:
¤ $url indeholder hele stien til billedet "pics/mappe/navn.jpg"
¤ Thumbnailen skal helst placeres i samme mappe, og have samme filnavn som originalen (bare med thumb inskudt) "navn.thumb.jpg"
¤ Alle mine billeder er af typen .jpg (jpg, JPG, JPEG)
¤ Thumbnailen skal være 100px bred, og have samme forhold mellem højde og bredde som originalen
¤ Koden skal køre sammen med et uploadscript - så det ville være rart hvis den bare kunne includes, og så kaldes med CreateThumb($sti/til/billedet);

Ved godt det er en stor mundfuld, men håber der er en der kan hjælpe, og evt. kommentere koden godt :P Skal jo helst lære lidt af det oss ;)

Indlæg senest redigeret d. 15.06.2006 19:59 af Bruger #5601
12 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Værsgo ;)

Fold kodeboks ind/udKode 

Lige nu virker det kun hvis det billede der skal laves thumb af er et jpg billede. Du må lige skrive hvis du skal bruge andre formater også.

Indlæg senest redigeret d. 16.06.2006 09:22 af Bruger #3275
Værsgo ;)

Fold kodeboks ind/udKode 

Lige nu virker det kun hvis det billede der skal laves thumb af er et jpg billede. Du må lige skrive hvis du skal bruge andre formater også.

Helt sikkert... Vidste jo det egentlig var simpelt... :P

Ved ikke om det bliver et problem (har ikke testet koden endnu), men mappen (dvs $path) indeholder OGSÅ punktum(mer) -> eks. 16.06.2006... Er der en anden (nem!!) måde at finde endelsen på... Ellers ændrer jeg bare upload scriptet til at lave mapperne allá 16-06-2006...

Og tror sagtens jeg kan lave det så det kan klare flere formater.. Noget med at finde endelsen med getimagesize og herefter bruge imagecreatefromjpeg/gif/png - og det samme i slutningen med imagejpeg/gif/png...

Desuden ændrede jeg også lige lidt i følgende linie:

Fold kodeboks ind/udKode 

Er det ikke nogenlunde rigtigt? Som sagt, så er det ikke lige testet endnu, men nu ved jeg da hvad jeg skal lege med i aften :)

Såvidt jeg lige kan huske kan du ikke smide et variabel i en string hvis du encapsulater med ' så skal du bruge " istedet. Omkring det med 14.8.2006 så skulle koden meget gerne finde det sidste punktum. Strrchr finder den sidste forekomst af substring i string.

Indlæg senest redigeret d. 16.06.2006 17:56 af Bruger #3275
Hvorfor får jeg denne fejl?

Fatal error: Call to undefined function: imagecreatefromjpeg() in /Users/gunnarkristiansen/Sites/vartov/media/billeder/resize.php on line 5

Mvh
Gunnar

Er gdlib aktiveret på den server du prøver det på?
Hvis det er din egen server så skal du gå ind i php.ini og finde denne linje: ;extension=php_gd2.dll
og så fjerne semikolonet, derefter genstarter du apache eller hvad du nu bruger som server.

Indlæg senest redigeret d. 16.06.2006 22:24 af Bruger #3275
Hmm.. det har jeg lige prøvet. Får stadig samme fejl, også selv jeg har fjernet ";" og genstartet Apache.

Andre forslag? :-/

Mvh
Gunnar

at det ikke er et jpg billede?

Nej det er det det ikke. Fejlen er jo: Call to undefined function

Nå, nu må jeg sgu nok hellere få smidt lidt point ;)

Tusind tak Jonas - for en kode som virker perfekt i første hug, som er nem at gå til (godt kommenteret), og som indeholder alt hvad jeg havde brug for... :) Nu arbejder jeg bare med at køre samtlige 2781 billeder igennem scriptet - KÆFT det tager tid...

Men anyway - tusind tak for hjælpen :D

Nå, nu må jeg sgu nok hellere få smidt lidt point ;)

Tusind tak Jonas - for en kode som virker perfekt i første hug, som er nem at gå til (godt kommenteret), og som indeholder alt hvad jeg havde brug for... :) Nu arbejder jeg bare med at køre samtlige 2781 billeder igennem scriptet - KÆFT det tager tid...

Men anyway - tusind tak for hjælpen :D

Hehe, det tror jeg på. Held og lykke :).

<< < 12 > >>
t