eksamen i IT A

Tags:    diverse

<< < 12 > >>
hey jeg skal til eksamen imorgen i IT A

derfor skal jeg forklar hvad fordelen ved at lave en hjemmeside i php frem for HTML er og hvad fordelen ved at vælge en mysql database isteden for en Access database

jeg skal snakke i ca 15 min om det her så ville høre hvad for nogen emner i ville komme in på ? ?

håber i vil hjælpe mig godt på vej :D

Fordelen ved at lave en hjemmeside i PHP frem for HTML er at der bare er uendelig mange flere muligheder i PHP end i HTML. Man må selvfølgelig ikke sige at man laver en hjemmeside i PHP ISTEDET for HTML da PHP sådan set bare er et mellemled der behandler data før der bliver sendt HTML ud til browseren.

Et emne som nok vil være godt at komme ind på er netop det med den ofte brugte sætning "Jeg vil lave min hjemmeside i PHP da jeg synes HTML er dårligt." Det kan ikke lade sig gøre at lave en hjemmeside i PHP da PHP aldrig bliver sendt ud til browseren. f.eks.

<?php
echo "<p>Dette er en test</p>";
?>

Dette er jo PHP men det bruges til at smide HTML ud til browseren. Der er mange der ikke forstår det.

Mht. mysql vs access ved jeg ikke lige så meget. Umiddelbart tror jeg mySql har flere muligheder men jeg er ikke sikker. En af grundene til jeg bruger mysql er at jeg aldrig nogensinde har set nogen bruge andet. Alle de gæstebøger, nyhedssystemer, afstemningen osv osv. jeg har set har altid oftest brugte mysql, hvis ikke...har de brugt en txt-fil som database.
Skal nok skrive lidt mere hvis jeg finder på mere. Men det her må du nøjes med indtil videre ;).

tak for det hurtig svar :D håber der kommer flere :D

Jeg kender ikke alt for godt til access, da php ikke understøtter den, men den store forskel er vel at i access skriver klienten selvstændigt til en fil, mens i mysql snakker klienten med en server, som så styrer filerne. Ved at have en server til at styre filerne, kan man forhindre fejl, hvis to klienter forsøger at skrive til databasen på samme tid, hvilket klart er en fordel på større hjemmesider. Laver man derimod en desktop-applikation, ville det være en fordel ved at klienten skrev direkte til filen, da programmet sandsynligvis er det eneste, der bruger databasen, og så slipper man for at starte en database-server op sammen med programmet.

Jeg mener da godt at du kan lave en forbindelse til access fra php. Nu vel. Nogen af de emner du kan komme ind paa ved php delen er vel:
Du kan lave din side dynamisk, altsaa du kan automatisere nogle opgaver, fx smide nye brugere på forsiden, opdatere varelister hvis du har programmeret en admin del, du kan give brugeren tiden. Alt. Du kan automatisere hele hjemmesiden og derved give brugeren en mere flydende oplevelse.
Den hel store fordel ved mysql fremfor access, er at mysql kan tage flere brugere uden at du foeler at den bliver langsom. mysql er en backend database, og access er en front end database. Access kan vist kun tage et sted mellem 10 og 15 brugere, og til et større system er det altså ikke fedt at have en fil med database oplysninger liggende på serveren. Dette kan gøre at en evt. ond person kan finde stien til access databasen og hente den ned, hvis mappen hvori den ligger ikke er besykttet, her kommer vi nemlig ind på sikkerhed. MySQL er derfor meget mere sikker end Access.
Man kan nævne kodyl mange flere ting som taler for en hjemmeside moduleret i php med en mysql database.

uha tak for de mange ider håber der kommer et par stykker mere :D

kan lige sige at den virksomhed jeg bruger i min eksemper er et web design firma :D

Så skal du også have det med at MySQL faktisk er gratis, så dit firma (eller den som de arbejder for) skal ikke til at skaffe en Windows database server (da de jo har valgt at udbyde en MySQL database), som vist koster lidt knaster. MySQL er gratis.

ok er det også gratis når man har en virksomhed ? +

Hmmm, ja, det vil jeg mene, men tjek da lige op på det ellers. Må stå på deres hjemmeside. Er ikke 100% sikker.

Som der er nævnt før kan man ikke lave en hjemmeside i PHP frem for HTML, eller for den sags skyld ASP frem for HTML. HTML er fundamentet. Inden HTML blev opfundet kunne man også kommunikere, men der kunne man ikke bruge fx billeder, tabler osv. Der var der ren tekst! HTML har den funktion, at præsentere nogle data. Så uden HTML kunne man ikke præsentere data som PHP generer eller udskriver fra en database. Men man kan sige, at ved brug af PHP bliver hjemmesiden dynamisk

tak nu må vi se hvordan det går i morgen skal nok skrive hvad jeg for her inde :P

<< < 12 > >>
t