Søge-funktion og copyright!

Tags:    php

Hejsa allesammen! - og hvor er det fedt I gider bruge tiden på at hjælpe dummies, som mig:P.

Jeg har to spørgsmål:

1)
De mere stylede billeder der viser at ens sider har bestået w3c-validator, er de copyrightede (eksempelvis: www.nslog.com og www.zedff.net )?

2)
Hvordan laver jeg en simpel søge-funktion i PHP? Jeg har omkring 10 sider og alle har includet "head.php" (hvori menuen og hovedet er)

Indlæg senest redigeret d. 09.06.2006 16:45 af Bruger #8860
6 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
alt hvad man laver er der copyright på, så jeg vil tro at der også er det på de billeder... men hvis din side er w3c-validateret så kan du på denne side for et billede gratis:

http://validator.w3.org/

Skal din søge funktion kunne søge i nyhedsarkiver, tagwall, forum etc....

Jeg tror faktisk søge-funktionen skal søge i hans filer, antyder hans spørgsmål i hvert fald :)

Jeg tror faktisk søge-funktionen skal søge i hans filer, antyder hans spørgsmål i hvert fald :)

Ja Mads, det er rigtigt... Er der andre ideer?

Det er ikke enormt svært at lave en søgefunktion:

1. Lav en funktion (getFiles), som lister alle filer i en mappe (også nested, dvs. i undermapper).

2. Lav en funktion (searchFile), som tager 2 parametre: path, match. Herefter læser du indholdet af filen angivet i path og deler denne op ord for ord (explode(' ', $contents)). Herefter deler du match op på samme måde. Du gennemgår nu begge arrays og tæller hvor mange gange ét af ordene fra match findes i dokumentet. Returner resultatet (antal match).

3. Lav en funktion (searchSite), som tager 2 parametre: dir, match. Denne lister alle filer i mappen angivet i dir med getFiles og tjekker hvor mange match hver af disse har (gem i et array sammen med fil-stien). Herefter sorteres arrayet med resultaterne efter antal match. Gennemgå nu arrayet og udskriv resultaterne i ordnet rækkefølge.

Det lyder mere besværligt end det er :)

Søg evt. på www.php.net efter opendir, readdir & closedir til at finde alle filer i en mappe. Søg på fopen og fread, for hjælp til at hente indholdet af filen. Endelig kan du søge på array_multisort, hvis du ikke ved hvordan resultaterne sorteres.
Resten burde være overkommeligt.

Indlæg senest redigeret d. 11.06.2006 11:38 af Bruger #4575
De mere stylede billeder der viser at ens sider har bestået w3c-validator, er de copyrightede (eksempelvis: www.nslog.com og www.zedff.net )?

Ja, naturligvis er de det - det er helt klart. Ophavsmanden har rettighederne.

Men W3C har skrevet om brug af deres materialer på http://www.w3.org/Consortium/Legal/2002/copyright-documents-20021231.

Copyright er ikke noget, man skal købe eller gøre sig til. Hvis man producerer noget, så har man helt automatisk ophavsretten - jfr. gældende dansk lov om ophavsret.

t